Finska och svenska
30.06.2022
Hej! Nu på lördag ska jag ut med en kille. Problemet är att han är finsk och jag är svensk. Jqg kan inte mycke finska och han kan inte mycket svenska. Jag är rädd att jag inte ska förstå vad han säger eller inte kunna uttrycka mig. Vull inte ställa in för tycker han är super trevlig och vill gärna träffa honom

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2022
Hej,
Om ni båda är så att säga på samma nivå på det andra språket så tycker jag att ni skall försöka slappna av och inte stressa över saken. Ni får hitta ett sätt att kommunicera som passar just er. Kanske det blir en blandning av finska, svenska och engelska.
Jag tänker att huvudsaken är att ni känner er avslappnade och att ni vet att t.ex. ingen av er skrattar åt den andra om man säger fel, och att man från början får säga till om man inte förstår vad den andra menar så får man försöka hitta andra ord för att beskriva det.
Jag tycker att ni är modiga som vågar träffas fast ni inte ännu har ett gemensamt språk. Lycka till!
Kram,
Tessi