Åbo eller Helsingfors?
14.02.2015
Hej!
Grubblar en hel del (fastän jag ska bestämma mig först om ett år) mellan Helsingfors och Åbo som studiestad.
Det finns ämnen i båda städerna som jag skulle kunna tänkas mig studera men hur är det riktigt med studentlivet på orterna?
Liksom, fester och olika ställen som man kan träffa människor (gärna andra svenskspråkiga).
Ser det likadant ut i Helsingfors som i Åbo eller är det lite olika?
Tycker själv naturligtvis att det är viktigt att man trivs med ämnet man studerar men också platsen är på nåt sätt viktigt för mig och att det finns evenemang man kan fara på.
Så, är det liksom nån större skillnad på vilken stad man väljer? Visst, Helsingfors är nästan dubbelt större än Åbo å sådär..
Men jag vill inte vara som "dendär typiska finlandssvensken som gör som alla andra och far till Åbo och studerar". Och jag känner till Helsingfors mycket bra och känner mig hemmastadd där och har kompisar (både gymnasiestuderande och uni-studerande) medan Åbo är helt okänt för mig och jag känner knappt någon där. Så på nåt sätt känns det tryggare att fara till en bekant stad som känns som hemma och att man har kompisar där än att fara till en obekant stad som Åbo där jag knappt känner några.
Har ni erfarenhet av att studera i Helsingfors och/eller Åbo? Kan ni berätta lite om den tiden då? Abi -16
"Storerbror" André svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.02.2015
Hejsan, en av våra experter kommer att svara på din fråga. Jag har också studerat i Helsingfors, men det är så länge sen. Jag tyckte jätte mycket om att studera i Helsingfors. Vad gäller studieliv så har ju alla skolor sina egna evenemang men sen finns ju också Vasa Nation, det kan ju vara kul att umgås med Österbottningar också fast man är i huvudstaden ;) Vi väntar på mera svar av André.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Jag har erfarenhet av att studera i Åbo, men har också många kompisar som har studerat i Helsingfors.
Om vi börjar med mina egna erfarenheter måste jag säga att Åbo var en riktigt trevlig studiestad. Den är lite större än de flesta Österbottniska städerna, vilket gör den rätt intressant men den är heller inte så stor att avstånden blir för stora. Dessutom är nästan alla universitets- och högskolebyggnader koncentrerade till ett ganska litet och mysigt område, vilket gör att du träffar människor över ämnesgränserna dagligen. Bostadsmässigt är Åbo heller inte speciellt dyrt. Man kan jämföra bostadspriserna med Vasa ganska långt. Vill man bo billigt finns det också studiebostäder man kan söka sig till.
Om man ser till studielivet tror jag nog att du blir nöjd med Åbo. Gällande just studielivet antar jag att man lär sig att uppskatta det man får. De som studerar i Vasa gillar sitt, medan de som studerar i Åbo eller Helsingfors också uppskattar det som erbjuds där.
Gillar du att träna finns Åbo Akademis motion tillgängligt. De erbjuder ofta rabatterade priser på olika gym och Kåren har också ett eget gym som är jätteförmånligt.
Hur ska man då jämföra det här med Helsingfors? Huvudstaden är givetvis större och det finns eventuellt fler studerande där. Dock tror jag inte detta är något du skulle reagera på om du valde Åbo framom Helsingfors. Om man gillar storstäder är ju Helsingfors bästa alternativet om man ska bo i Finland. Det finns mer att se, men det kräver också mer av dig. I Åbo åkte jag nästan aldrig buss för jag klarade mig bra med cykel, något som inte är lika sannolikt i Helsingfors. Helsingfors är också en dyrare stad att bo i eftersom hyrorna är löjligt höga där (har själv jobbat där och erfarit det). Dock måste jag säga att Helsingfors som stad är riktigt trevlig. Det händer ju alltid något. Är du intresserad av idrott finns det alltid någon match att gå på. Gillar du musik eller film erbjuds också det i stor utsträckning jämfört med andra ställen. Det finns helt enkelt många små guldkorn i en storstad.
Jag kan ju inte säga att du ska välja den ena eller den andra. Jag kan dock säga att jag aldrig har ångrat mitt val av Åbo. Men jag skulle knappast ha ångrat mig om jag hade valt Helsingfors heller. Orsaken till mitt val var studiemöjligheterna då. Jag råder dig därför att (som du själv också säger) att se till studierna i första hand. Om hittar studiealternativ på båda orterna tycker jag du ska välja den som känns mera lockande just nu. För oavsett vilken av städerna du väljer att söka dig till kommer du att lära känna massor med nya människor och bli många erfarenheter rikare.
Med vänlig hälsning,
André