Är det nåt att oroa sig över?
23.11.2018
Hej!
Ehm.. det här är ganska TMI, och jag är inte heelt bekväm med att prata om det så vi får se hur det går att formulera sig.
Jag har haft något som jag tror är en analflik typ... kanske 10 år? något sånt.
Har googlat på nätet vad det kan vara (jag vet att man inte ska vara nätdoktor åt sig själv, men om man typ inte någon gång har besökt gynekolog eller liknande så är det nog det man tar till hands)
Och har kommit fram till att det högst troligen är en analflik jag har. "Ringen" ser annars helt vanlig ut, men plötsligt kommer det ut en plupp vid ena sidan, den är inte så stor, och den bekymrar mig inte något märkvärdigt, har aldrig själv haft problem med den eller så. Men det ser ju kanske inte så smickrande ut precis. Jag undrar hur vanligt det är att folk har sånt här? Finns det något farlig med att ha sånt? Kan det liksom bli värre? (fast det aldrig har besvärat mig och jag har ju haft den ganska länge) Finns det något man kan göra åt den? Kan det komma flera?
Tror ni att någon skulle tycka att det ser äckligt ut under sex? för den syns ju nog, och som sagt, JAG tycker ju inte det ser speciellt snyggt ut. Men nåja, alla är väl inte kosmetiskt perfekta.
Tack för svar!
N

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2018
Hej.
Ingen fara. Decibel är ju bra just därför att man kan ställa frågor som man själv anser att är för pinsamma för att ställa i verkliga livet. Nej, flikar är inte alls ovanliga, och de är helt harmlösa. Det är ju en veckad slemhinna som befinner sig i tarmen så den ser lite olika ut på alla. Säkert skulle det vara teoretiskt möjligt att operera det, men jag tror att kostnaden och nackdelarna skulle vara större än den kosmetiska fördelen med det.
Tyvärr är plastikkirurgi i underlivet en snabbt tilltagande trend, men där får man nog fråga sig vad som är nyttan och vem som gynnas mest av det. Skulle det vara så att du hade ett intimt förhållande med någon och den personen skulle ha synpunkter på din flik så tycker jag definitivt att det berättar mer om den personen än det gör om dig. Då är det läge att dissa den partnern.
Du är helt normal. Din flik kommer sannolikt inte att orsaka några som helst problem för dig, bara du själv inte hakar up dig på saken.
Kram
Tessi