Att knipa?
18.11.2016
Hej!
Jag ibland brukar jag kolla på youtube. Som ni kanske vet så kommer det ofta reklam och jag har alltid tagit ner sidan eftersom att jag alltid lyssnar på musik. Sen har det ibland kommit en svensk reklam om bindor/tamponger, där en dam i reklam en har berättat hur viktigt det är att 'knipa'?
Jag fattade inget och undrar nu vad det är och om det är nödvändigt att 'knipa'?
(Hon menade antagligen då något om underlivet)
Tack på för hand!
//Fundersam Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2016
Hej.
Du har alldeles rätt, det handlar om underlivet. Det hon talade om var att det är viktigt för kvinnor att träna musklerna i bäckenbotten för att man inte skall drabbas av t.ex. inkontinens (svårigheter att hålla urinen).
Då kvinnor har fött barn blir ofta musklerna i underlivet uttöjda och lite slöa, så då kan det vara viktigt att träna upp dem pånytt. Det är också vanligt att kvinnor kan få problem med urininkontinens senare i livet trots att de kanske inte har fött barn, ock då är det ett lätt sätt att motverka problemen att "knipa".
I din ålder är det sällan man har problem med urininkontinens, och skulle man ha det så är det nog bra att tala med en läkare om det iallafall. Så det är inte aktuellt med knipövningar för dig på ett tag ännu. Men bäckenbottensmuskulaturen sitter lite som ett nät på bottnet av hela underlivet. Så då du sitter på toaletten och kissar - och kniper ihop så att strålen knips av - så är det dina bäckenbottenmuskler du använder. Och det är i stort sett så man övar på att knipa. Man kan testa att knipa av kiss-strålen en gång för att se vilka muskler det är, men annars skall man inte knipa medan man sitter på toaletten eftersom det gör mer skada än nytta. Men då man vet vilka muskler det är så kan man testa knipa ihop och slappna av för att lära sig var musklerna är och hur de känns.
Men som sagt, du behöver inte börja på med det ännu på många år. Men det är alltid bra att fråga då det är någonting man funderar över.
Kram
Tessi