Bh
17.04.2015
Hej jag har ett problem jag vet inte hur jag ska fråga mamma om min bh asså jag har ingen nu men min kompis sa att jag behövde de och att mina bröst såg hängiga ut. Kan ni ge några tips på hur man kan säga till sin mamma att man vill ha bh!! L a

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.04.2015
Hej!
Det är bra att du funderar på BH i god tid, för brösten behöver stöd redan medan de växer och utvecklas! Dels så kan de nog kanske bli en smula mer hängiga om de inte fått stöd, även om det nog är överdrivet att de skulle bli väldigt hängiga utan stöd (det är mera genetiskt inbyggt hur de kommer att se ut än något man egentligen kan påverka - de kan bli lika hängiga fastän man skulle använda BH). Dels så kan tunga bröst börja påverka ens hållning och nacke-rygg ifall de inte får stöd. Och dels så kanske inte huden hinner med om de växer snabbt i puberteten och dessutom saknar stöd. Då kan de undre hudlagren brista så att man först har långa mörklila streck på dem, som sedan ljusnar till ljusa ärr. De kallas hudbristningar. De kan man förebygga dels genom att använda en bra BH och dels se till att huden hålls fuktad och blodcirkulationen igång (tex genom att smörja med bodylotion efter duschen och ibland torrborsta hela kroppen före duschen).
Det finns nog ofta tjejer i varje klass i din ålder som använder BH, så du behöver inte vara orolig för att vara annorlunda eller konstig. Vissa är tidigare i puberteten och vissa senare, och båda två är lika okej. Det är inte alls ovanligt längre att också ha fått mens i din ålder. Visst kan det kännas lite främmande i början, men om ett par år kommer varendaste tjej i din klass att ha BH och då kommer ingen att ens tänka tanken att det skulle vara det minsta märkvärdigt. Som tur har vi också en massa sidor här på Decibel om hur man hittar en BH åt sig som sitter bra, vad man ska tänka på när man köper BH åt sig osv, så kolla igenom de sidorna på den här länken :) De kan du ha nytta av att ha läst oavsett om du sedan går och köper BH med mamma eller ensam.
Men vet du, oftast tycker mammor inte alls att det är något märkvärdigt eller konstigt med att dottern börjar behöva använda BH. De kanske bara inte "håxat" (insett) att den lilla flickan blivit så stor - kanske för att man liksom blir lite blind för de som man ser varje dag? Men mammor vet nog för det mesta att det är bra för flickor att börja använda BH i god tid när brösten börjar växa, just för de orsaker som jag räknade upp här ovanför. Om mammor tycker att dottern inte skulle behöva börja använda BH ännu, så har det kanske oftare att göra med att de tycker det är lite jobbigt eller synd att deras egen lilla flicka håller på att bli stor. Eller att de kanske missförstått hur bröst utvecklas och inte inser att det är MEDAN de växer som de behöver stöd, inte bara sedan när de är färdigväxta. Men oftast så inser mammorna nog att de inte kan stoppa tiden och så hjälper de gärna till med att köpa BH (och betalar för den).
Enklast är nog alltså att helt enkelt bara säga åt mamma att "hördu, skulle vi kunna fara till stan på lördag, för jag skulle behöva köpa en BH? Kan du komma med och hjälpa mig hitta rätt storlek och form?" För om mamma ändå ska betala för den och sedan tvätta den tillsammans med all annan klädtvätt hemma (och den syns ju nog under kläderna) så är det såklart bättre att ha mamma som invigd i hemligheten eller som ens bundsförvant än att försöka hemlighålla något för henne. Och kommer hon med och har något att säga till om angående form och färg och pris osv, så kanske hon inte behöver vara så rädd för att du blir en stor flicka i alla fall ;) (i alla fall att du ska köpa något som hon tycker är för uppstoppat eller sexigt). Tycker hon inte att du behöver BH ännu, så be henne läsa de förklaringar och orsaker vi skrivit här i svaret åt dig.
Slutligen angående att din kompis sa att du behöver BH för att hon tyckte att dina bröst ser lite hängiga ut: Vi hoppas att det var sagt på ett mycket snällt och vänligt sätt, inte som en dold, elak kommentar åt dig?! Att ha åsikter om folks bröst är INTE okej! Ingen har det minsta att göra med hurudana bröst någon har. Bara när man i största förtroende och i all välmening säger sådant som en riktigt vän är det okej - säger man sådant för att såra eller kritisera någons utseende så har man gått för långt. Just kritik mot ens egna bröst hör till de saker man kan må dåligt för länge och som man kan få komplex för sina bröst av, så hoppas hoppas att du inte tog illa upp! Att kommentera någons bröst negativt är nog väldigt lågt och barnsligt, och oftast gör tjejer det av avundsjuka, minns det.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna