Bikini o sånt..
23.06.2016
När ska man börja använda bikini? Typ alla andra har det. Tror inte det passar på mig.Vill ändå typ ha.Hur vet man vilken storlek eller modell. Kexet

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.06.2016
Hej Kexet!
Ja-a du, det här med bikini är lite av en djungel. För det första för att alla människor faktiskt inte passar i bikini eller känner sig bekväma i bikini, men ändå är det ett klädesplagg som för många känns "obligatoriskt". Kanske folk tänker att det ska man ha om man är tonårstjej eller ung kvinna, att simdräkt är för småflickor eller simhallstanter? Eller är det för att de stora klädbutikerna så gott som alltid bara har bikinin i sina reklamer och ytterst sällan simdräkter - och säljer betydligt fler bikinimodeller? Jag kollade hastigt på Zalando: 2025 stycken olika bikinin, bikinitoppar och bikiniunderdelar säljer de, men bara 450 simdräkter. Eller handlar det om solbrännan ännu idag, fastän hur mycket det än tjatas om hudcancer-risker? Eller anses simdräkt just töntigt - eller mera sportigt - eller annars osexigt?
För tyvärr så går ju mycket av badmodet numera ut på att försöka se sexig och snygg ut sedan när man kommit in i tonåren, även om det borde ju vara något roligt och skönt att simma och sola. Men ser man noggrannare på alla unga tjejer på beachen, så håller de in magen, rättar till bikinin stup i kvarten för att kroppen ska komma till sin fördel, är oroliga för att bikinin ska trilla av i vattnet och i värsta fall blir det nästan som en tävling i vissa gäng vem som har minst tyg i sin bikini... Finns nog inget klädesplagg som gör en så medveten om sin egen kropp som just bikini, vilket är extra synd i dagens värld då utseendet spelar så himla stor roll för så himla många människor...
Nå, tack och lov ser man nu som då ändå tonårstjejer som ännu leker som fiskar i vattnet och som inte bryr sig om vad andra tycker. Och så har det börjat säljas allt fler bikiniöverdelar som är mera som toppar än som BH:n, som tex kan ha rynkat tyg över magen för de som vill slippa fundera på ifall magen putar ut. Se, det är alltid enklare - och ibland även hälsosammare för psyket - att dölja det man är missnöjd med med smickrande och passliga kläder än att panikartat försöka banta.
Det finns nog egentligen ingen åldersgräns för när man får eller borde börja använda bikini. De som tycker att bikini är det enda rätta för tonårstjejer säger kanske att man ska köpa bikini när man är 13 eller 14 eller 15 - men smaken är som baken. Det händer också rätt ofta att en viss tjej eller ett gäng av tjejer som brukar besöka en viss badstrand övergår från att använda simdräkt till att ha bikini en viss sommar - och vid sommarens slut har plötsligt alla tjejerna på stranden bikini. Oavsett ålder alltså, så det är lite av fårskock-fenomenet över det ibland. Man måste dock inte göra "som alla andra", man får faktiskt klä sig som man vill och ingen har rätt att säga något om det!
Som jag redan skrev, så är det inte alla som passar i bikini. Olika kropsformer passar i olika typer av plagg, även om man med lite anstränging och sökande nog kan hitta en modell som passar den egna kroppen. Köp i alla fall INTE likadan som kompisarna om du inte är säker på att du passar i den. Vi har en lista här på Decibels Information på "rekommendationer" för vilken typ av klädesplagg som folk med olika kroppsform klär i respektive ska undvika. Tex ska bredaxlade nog kanske undvika halterneck-modell på bikiniöverdelen (alltså med band som går runt nacken istället för ner tillbaka över axlarna och till bandet som går runt bröstkorgen) för att se ännu mera bredaxlade ut. Kolla mera på den här sidan sedan när du har läst klart ditt svar här. Jag kan ju tyvärr inte se dig så att jag skulle kunna rekommendera någon viss modell framom någon annan.
Egentligen borde man lägga ner lika mycket tid och omsorg på att välja bikiniöverdel också som man gör när man ska köpa BH. Du kan ju faktiskt gå omkring i bikiniöverdelen många dagar under en sommar, speciellt under de pubertetsår då brösten utvecklas och behöver extra stöd för att inte bli hängiga eller få hudbristningar. Så läs gärna vår lista på bra-att-veta när man ska köpa BH också. Och minns att köpa större bikiniöverdel när brösten växer.
Att ha med ett smakråd är också smart när man ska köpa bikini, eftersom man egentligen har rätt svårt att kunna se på sig själv helt objektivt. Man kanske också tex har favoritfärger, men det betyder inte att man klär i just den färgen. Det kan andra se bättre än vad man själv oftast kan. Dock är det smartare att ha med mamma än en kompis, för en kompis kanske är väldigt fokuserad på vad som är trendigt och mode och inte tänker desto mer på vad som faktiskt passar en viss person. Slutligen så finns det ju inget som säger att du inte skulle kunna ha både simdräkt och bikini och för dagen ta den som känns bekvämast. Och då har du ju också något att byta till när du ska simma igen en halvtimme senare - aldrig kul att dra på sig våta, kalla kläder ;)
Så med andra ord får du bestämma helt själv när du vill börja ha bikini - eller om du inte alls vill ha det. Ingen har rätt att säga något nedlåtande om vad du har på dig på stranden och huvudsaken är att du ska känna dig bekväm med dig själv och din kropp, så att du kan NJUTA av sommaren, solen och simmandet!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott