Bröstcancer? Knöl i bröstet?! Hjälp!!!
18.08.2016
Hej jag är en tjej på 14 år och jag kom precis hem efter först skoldagen. Jag kom hem och pratade med min kompis på face time och kände att jag fick ont i mitt högra bröst utan att jag ens rört det? Jag la på snabtnoch tog av mig tröjan och min bh. Jag kände på mina två bröst om jag ecåventuellt skulle ha någon knöl där. Jag är väldigt nojjig om cancer o h diabetes o h alla sorts sjukdomar som håller för livet. Speciellt cancer! Jag jag kände på mitt högra bröst för att sedan känna skillnaden på det andra. Och jag vet ej om jag innbillat mig eller och jag verkligen hade en knöl där. För det kändes som det. Och jag blev jätte rädd och knäppte min bh och gick direkt in för att söka på internet om det kan vara bröstcancer på mig. Jag är otroligt rädd och vet ej om jag ska visa för mina föräldrar.... Känns lite privat för mig... Men om jag måste så måste jag ju. Men jag vill bara höra först från er här om ni skulle kunna tänka er att det kanske kan vara cancer? För isåfall åker jag till doktorn med detsamma! Jag har inte jätte stora bröst men de växer nu. Och jag har inte fått min mens så jag vet inte om det kanske bara är som att vänstra bara växer snabbare just nu i puberteten? Snälla svara mig!!
MVH En orolig 14årig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2016
Hej.
Du kan nog vara lugn. Det är otroligt ovanligt att personer i din ålder skulle få bröstcancer. Det jag däremot tror att knölen beror på, speciellt om knölen finns precis under bröstvårtan, är helt normal bröstutveckling, d.v.s. att dina bröst växer.
Du skriver ingenting om var i bröstet du kände knölen, och hur stor den var. Men de allra flesta knölan och klumpar man känner i sina bröst är helt normala. Men eftersom jag förstår att du är orolig så tycker jag att du skall gå och tala med din skolsköterska om saken, eller tala med en barnmorska på en ungdomsmottagning. Hon kan då undersöka dina bröst och om det skulle vara någonting som behöver kollas upp så kan hon skicka dig vidare till en läkare.
Jag förstår att det känns ganska privat med brösten, men egentligen är det ju inte annorlunda än någon annan kroppsdel. Och om man är orolig över någonting så är det bästa sättet att lösa det problemet att helt enkelt ta tag i det.
Jag tror precis som du, att knölen beror på att det det ena bröstet växer snabbare än det andra. Då brösten växer är det ganska vanligt att de kan kännas ömma och att det kan göra ont om man klämmer på dem. Men knölarna som känns bakom bröstvårtorna på tjejer i din ålder är alltså helt normala.
Kram!
Tessi