Byte av kommun, vill inte byta "barnmorska". SNÄLLA HJÄLP FORT
13.02.2017
Hej!
Ska flytta i mars och undrar om man måste byta stället man går till gällande preventivmedel om man byter kommun? Jag vill verkligen inte byta då jag i maj ska på kontroll gällande min p-ring och ska få recept på p-ring... eller hur hon nu sa. Ska iallafall börja betala för mina p-ringar och få recept. Är så rädd att det ska bli ont om tid eller att jag blir utan p-ring för en tid om jag byter. Kan jag fortsätta gå hos henne eller måste jag börja gå hos någon ny? Kommer dom isåfall ha alla mina uppgifter så det bara är för dom att skriva ut recept och sånt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.02.2017
Hej,
Tyvärr är det nog så, att om du byter hemkommun så byter också din preventivrådgivning. Så beroende på vilken kommun du bor i då så är det den kommunens preventivrådgivning du skall kontakta. uppgifterna överförs inte alltid automatiskt eftersom olika kommuner har olika patientsystem, så det kan hända att du måste be din nya preventivrådgivning skicka efter dina papper från din nuvarande hemkommun. Då får du skriva på ett papper och så skickar de iväg en begäran. Alternativt kan du gå till din nuvarande preventivrådgivning redan nu och be dem skicka iväg pappren, eller förklara situationen och fråga om du kan få din tid lite tidigare så att du hinner gå på det planerade besöket redan innan du flyttar.
Ibland går det nog att ordna, om de som jobbar där har lite "spelöga". Det lönar sig iaf att kolla. Det viktigaste är ändå att ni ser till att du inte måste vara utan ring p.g.a. att det finns ont om tider. Då brukar de nog kunna skriva ut tillfälliga recept så att man klarar sig ett tag, tills nästa lediga tid. Just därför att det inte är bra för kroppen om man måste ta paus mitt i användningen av hormonella preventivmedel.
Det ordnar sig nog bara du tar kontakt med din preventivrådgivning.
Kram
Tessi