Efterr gymnasiet?
12.11.2015
Hej, om man söker till en yrkesskola efter gymnasiet, söker man då till ungdoms- eller vuxenutbildning? Och hur vanligt är det att man far till yrkesskolan efter gymnasiet? abi

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2015
Hej!
Ursäkta att du fått vänta lite på svar! Vi har yrat runt bla på Knowhow, föreläst (bla i din gamla skola) och bråkar med projektansökningar och liknande, men nuuu ska vi svara - tack för tålamodet ;)
Jo, när man redan har en examen, eller överlag har lite fler år på nacken än de som går ut nian, så brukar man söka till yrkesskolornas vuxenlinjer ifall man är intresserad. Det är ändå en hel del som gör det, tex vet jag att i YA brukar de nog ha fulla årskurser av vuxenfrisörstuderande också. Fast det är olika från utbildning till utbildning. Det beror säkert lite på vilken yrkesutbildning det är du funderar på också, när det gäller hur många som kommer direkt från gymnasiet till vuxenutbildningen, men ovanligt är det inte! Vanligt är också att man exempelvis gått en annan andrastadietsutbildning först och sedan går en till direkt på - fast då får man kanske en del till godo. Igen, beror helt på vad man tidigare kan och gjort. Det kan nog hända att man kan få kurser till godo från gymnasiet också, tex språk.
Men det här är det nog enklast att du kollar direkt med den yrkesskola du vill söka till, alltså med studiesekreteraren eller personen som kan ge mera info på den linjen. Kolla skolans hemsidor, så hittar du kontaktuppgifter. Det lönar sig alltid att fråga direkt, eftersom vi nu alla är olika och alla linjer har lite olika förutsättningar.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott