Flytningar???
22.03.2020
Halloj...
Jag har en fråga: varför har man inte flytningar hela livet? Alltså varför föds man inte åså har man flytningar för är dom inte där för att rena slidan? Måste inte slidan renas då man är liten eller va? Fattar inte...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2020
Hej.
Du har helt rätt i att flytningarna finns till för att hålla slidan ren, men under fertil ålder (d.v.s. från att man kommer i puberteten tills man kommer till klimakteriet) påverkas mängden väldigt mycket av hormoner vilket gör att de är betydligt kraftigare. Det är också under den fertila åldern som det är absolut viktigast att hela systemet hålls rent och friskt - eftersom det är då man skall klara av graviditeter och förlossningar.
Men en viss mängd flytningar har man hela livet, både då man är äldre och yngre - men inte i samma utsträckning som medan man är fertil.
Kram
Tessi