Gravid?
25.09.2017
Hej! Har mått dåligt över detta i över en månad, so here we go. Jag och min pojkvän har haft oskyddat samlag ett par gånger, och sista gången så råkade vi ut för en olycka. Tror ej han kom i mig men är fortfarande orolig. Inom 12-13 timmar så tog jag ett dagen-efter piller och jag fick min mens cirka 2 veckor efter det. Grejen är att, den var kortare än vanligt. Brukar ha min mens i 4 dagar, men hade den i tre dagar. Trodde allt var fine, tills jag sökte upp det. Det stod på själva märkets (dagen efter pillrets) sida att om mensen var kortare än vanligt så skulle man göra ett test, och att dagen-efter pillret inte skulle funka om ägglossning redan har skett (är ej säker på att den hann inträffa) Jag blev väldigt paranoid, men lär det vara. Jag fortsatte att må dåligt över det, men jag har inte de "klassiska" symptomen som t.ex att må dåligt och kräkas, ömma bröst, ont i svanken osv. Har bara märkt att jag har varit lite mer kissnödigate än vanligt och att det känns som att min mage har blivit större, men som sagt så är jag ej säker. Jag tog ett graviditetstest men det funkade tydligen inte, så det var ju slöseri på pengar. Vad ska jag göra? Mår så himla dåligt över detta, och ungdomsmottagningen har aldrig lediga tider så allting bara dröjs på. Och om jag skulle vara gravid, hur går jag tillväga med abort?
Mvh Lisa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2017
Hej,
Om du och din kille har haft oskyddat sex upprepade gånger så är det antagligen mer än den ena gången som ni har råkat ut för en "olycka". Oskyddat sex är alltid en risk. Även om det går snabbt eller han inte kommer i dig. Precis som ni båda redan vet så finns det också en risk att bli gravid genom försatsen, d.v.s. de droppar som kommer ur penisen innan utlösningen. Killen känner inte av försatsen och i en enda droppe försats kan det finnas miljoner levande spermier. Så avbrutet samlag är INTE en preventivmetod.
Men nåja, ni har haft oskyddat sex och nu är du orolig. Du tog ett akut p-piller. Akut p-pillret fungerar så att det skjuter upp ägglossningen, så om ägglossningen redan har inträffat under den cykeln så kan inte pillret göra någonting alls. Pillret kan inte avbryta en redan påbörjad graviditet. Precis som det stod i bipacksedeln så finns det anlening att kolla upp saken ifall blödningen är kortare eller annorlunda än den brukar vara. Är lite osäker på vad du menar med att graviditetstestet inte fungerade, men jag skulle råda dig att ta ett nytt. Om det känns som att du inte har råd med ett test så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare så kan hon lägga remiss till ett urinprov på hvc.
OM du sedan skulle vara gravid så kan du diskutera med din skolhälsovårdare hur ni går vidare. Oftast går det till så att man bokar en läkartid och läkaren skriver remissen till sjukhuset. Man får även lämna ett urinprov där man testas för klamydia. Beroende på hur långt gången graviditeten är så kan den utföras på olika sätt, men i ditt fall skulle det antagligen röra sig om en läkemedelsabort. Allt detta låter naturligtvis väldigt hemskt och skrämmande men jag tycker inte att du skall ta ut några sorger i förskott. Vi vet ju inte ännu om det blir aktuellt.
Börja med att gå till din skolhälsovårdare och be om en remiss till graviditetstest. På samma gång kan ni diskutera preventivmedel och om du kanske skulle börja med p-piller, ringar, plåster eller liknande för att du i framtiden skall slippa denna rädsla.
Ta en sak i taget. Det ordnar sig.
Kram
Tessi