Gravid efter att man slutat med minipiller?
21.10.2015
Hej!
Jag slutade med minipiller för ca 3 veckor sedan, har sedan dess haft oskyddat sex, (vi har absolut ingenting emot att bli med barn).
Men nu har jag en hög med frågor...;
1) Jag har förstått att man får första ägglossningen före första mensen efter att man slutat med minipiller?
2) Jag hade en blödning som började 5.10 och varade i nästan en vecka, det kom dock endast några droppar om dagen (behövde ingen binda, trosskydd räckte bra). Nu är jag osäker på om det var mensen eller en nidationsblödning? (jag kan ha slarvat med pillren innan jag slutade helt..)
3) Jag har en del graviditetssymptom (kan visserligen inbilla mig, skulle inte vara första gången men en del av symptomen visste jag inte att var graviditetsrelaterade före jag läste på mera och jag kände definitivt dem redan före).
Sedan ca 18.10 har jag mått i princip konstant illa (har inte kastat upp men det var bara fem före igår kväll), jag har kramper i livmodern/nedre delen av magen (INTE mensvärk, känns helt annorlunda än något jag känt tidigare), mina bröst är jätteömma i synnerhet bröstvårtorna, de känns också tyngre än vanligt, min aptit är bortblåst. Sedan igår (20.10) när jag åt lunch så var den god och sedan mitt i en tugga smakade den så illa att jag absolut inte kunde förmå mig att äta den klart, senare på dagen fick jag inte ner min favoritchoklad (den smakade papper), igår mot kvällssidan fik jag metallsmak i munnen. Jag har också fått ont i nedre delen av ryggen..
4)Baserat på allt detta är jag ganska säker på att jag är gravid, för hela min kropp känns konstig. Men jag undrar om det faktiskt är möjligt? Gjorde ett negativt graviditetstest imorse, men om det jag hade där 5.10 var mens så borde ju inte min mens vara på väg för ca 31.10 (men då borde jag väl heller inte känna mig såhär??
5)Kan jag kontakta någon inom sjukvården i det här skedet redan? Isåfall vem? Preventivrådgivning, mödravårdsrådgivning eller vanlig hälsovårdare??
Blir absolut glad om jag är gravid, men blir galen av att inte veta!!!
E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2015
Hej,
Beklagar att du har fått vänta så länge på svaret. Nu har det förstås gått lite tid, så det kan hända att din kropp redan har gett dig svar på frågorna men jag svarar ändå. Bättre sent än aldrig och detdär..
1. Ägglossningen sker alltid före mensen. Menscykeln börjar på mensens första dag, och ungefär på dag 14 har man ägglossning (det är det vanliga, men det finns individuella skillnader och ibland kan det kasta från månad till månad). Det är dagarna innan och dagen för ägglossning som chansen är som störst att man blir gravid. Om ägget inte blir befruktat så stöts livmoderslemhinnan ut och det är det som är mensen.
2. Eftersom du så nyligen har slutat med dina minipiller är det jättesvårt att veta om dina symtom beror på graviditet eller på att din kropp försöker hitta sig själv pånytt. Nidationsblödningar är ganska ovanliga, trots att det talas mycket om dem. Jag tror tyvärr att det ganska ofta handlar om önsketänkande från oss kvinnors sida de gånger vi önskar att vi skulle vara gravida. Men ett trist faktum är förstås att eftersom du så nyligen har slutat med dina piller så kan din mens vara lite mer riklig/mer sparsam/rödare/mörkare/klumpigare/tunnare än tidigare och allt detta är ändå helt normalt. Så tyvärr tror jag inte att det var en nidationsblödning, utan mer sannolikt att det var en mellanblödning eller en liten förvirrad mens.
3. Graviditetssymtom kan vara trixiga. De gånger man hoppas på att vara gravid så är man väldigt uppmärksam på allting som händer i kroppen och man känna hela köret av symtom. De vanligaste graviditetssymtomen är ömhet i brösten och illamående, och t.ex. smak och luktförändringar kan vara ett tecken på graviditet, men det är inte heller ovanliga då man slutar med p-piller eller minipiller. Så även om alla dina symtom skulle kunna vara tecken på graviditet så kan de lika gärna bero på att din kropp försöker starta sina egna system igen.
Jag tror dock inte att de på hvc på basen av ett telefonsamtal i detta skede med säkerhet kan uttala sig om huruvida dina symtom beror på ägglossning eller något annat. Det enda du kan göra nu är nog att vänta och se. Sen då mensen är sen så kan du testa dig men först då mensen är ca 1 vecka sen kan du till 100% lita på att testet visar rätt. (allt beror på i vilket skede av menscykeln du har ägglossning och hur mycket gravid du isåfall har hunnit bli, d.v.s. hur mycket graviditetshormoner som utsöndras i urinen. Jag vet att det kan låta rörigt - kvinnans ägglossning och graviditet i synnerhet är det.)
Håll humöret uppe. Om det inte blir någonting denna månad så är det bara att fortsätta försöka. Men kom ihåg att njuta av sexet, då blir det så mycket roligare att vänta på graviditeten.
Kram
Tessi