Gravid trots p-stav?
11.06.2017
Hej! Jag satt in en p-stav för ca.6månader sen. Men är orolig jag är gravid? Borde jag vara de?
Har oregelbunden mens och hade det för bara 1 vecka sen. Då jag och min kille har sex ganska ofta och oskyddat (förutom att jag har p-stav). Är lite uppsvälld i magen och har ganska ont ofta. Detta gör mig alltid orolig då jag läst att några blivit gravida med p-stav. Så hur stor e chansen att jag är gravid även fast jag har p-stav?
Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej,
Risken att bli gravid med p-stav är väldigt liten. Eftersom p-staven sitter inne hela tiden så finns inte risken att man "glömmer" eller att t.ex. kraftig diarré skulle påverka skyddet.
Men det finns en risk att blödningarna blir oregelbundna och att man får små mellanblödningar, och eftersom det är väldigt individuellt så är det svårt att veta på förhand vem som kommer att uppleva det.
Jag gissar att din svullnad och magont beror mer på vad du har ätit än på p-staven. Då kan t.ex laktos eller gluten vara skurken. Du kan ju på egen hand försöka att begränsa ditt intag av spannmål eller laktos ett tag och se om det är någon skillnad.
Och om du bekymrar dig så kan du alltid kontakta preventivrådgivningen och tala med dem. Men jag tror inte att du behöver oroa dig över att bli gravid.
Kram
Tessi