Har min kk känslor för mig?
16.02.2019
Jag och en kille har varit kk:s i ungefär 5 månader. Jag är jättenöjd med hur vår relation ser ut just nu. Vi ses runt 2-4 gånger i veckan, vi kollar film/serie och myser sen ligger vi och vi sover alltid över hos varandra. Vi bryter ju egentligen mot ”reglerna” som ska göra att en kk-relation ska fungera utan komplikationer genom att sova över och mysa, men det har funkat för oss. Vi är bekväma med varandra, har jätteroligt ihop och kan prata om allt, han känns verkligen som en bästa kompis. Vi hade ”snacket” i början av vår relation och konstaterade att ingen av oss är ute efter ett förhållande men nu har det hänt två saker ganska nyligen som får mig att tro att han har ändrat sig.
1: vi låg och pratade en kväll och då berättar han för mig att han avskyr att få ett nej och att han är livrädd för att bli avvisad, och han berättar också att han jättegärna kan vilja bli tillsammans med någon men att han inte vill ta första steget ifall han skulle bli avvisad. Jag tänkte direkt att han berättade detta för han vill att jag ska ta första steget.
2. Han bjöd hem mig när hans kompisar var hemma hos honom så jag skulle få träffa dom.
Nu funderar jag på om han har fått känslor och vill inleda en relation. Jag analyserar jämt allt och känner att det vore skönt med någon utomståendes perspektiv. Otilia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2019
Hej.
Vad man väljer att kalla en relation, och hur man definierar den är ju alltid individuellt. Det finns med andra ord inga "regler" som måste följas, utan så länge båda är bekväma med det system som finns så är det fint.
MEN, om det ni båda trodde att ni hade är enbart ett KK förhållande så kanske detta kommer som en newsflash, att det nog snarare är ett förhållande ni har. Ni träffas 2-4 ggr/vecka, tittar på tv, myser, har sex, talar om allt och sover över hos varandra - det låter i mina öron mer som en relation än som ett KK-förhållande. Men som sagt - det är ju NI som är i relationen som vet hur ni tänker och vilka känslor ni har för varandra.
Du undrar om han kanske har börjat få mer känslor för dig, och på basen av det du skriver skulle jag säga ja. Så min fråga till dig, d.v.s. det jag tycker att du skall fundera över är vad DU tänker om honom. Vill DU ha ett romantiskt förhållande med honom? Är du förälskad i honom eller tror du att du skulle bli det om du tillät det?
Ni har trots allt träffats en hel del, och under en längre tid. Det är som sagt inte min sak att definiera er relation men jag undrar om det kan vara så, att då ni träffades så befann ni båda er i en situation då ni inte ville vara bundna till någon. Ni ville känna att ni var era egna personer, och då var det skönt att ha den typ av förhållande som ni hade - där ni får nyttan av ett förhållande men utan att känna er begränsade. Men jag undrar om det kanske ändå med tiden har utvecklats till någonting mer? Ert "system" låter helt sunt i mina öron. Jag tror att det kan vara bra att inte från dag ett definiera sig som "vi två", eftersom det sätter en rätt stor press på att man skall "lyckas", därför är det kanske mindre dramatiskt om man håller det lite "low key" ett tag för att ta reda på.
Därför är det också helt upp till er om ni vill fortsätta kalla er för KK:s eller om ni vill kalla er för någonting annat. Det har ju egentligen bara betydelse för er själva, och så länge ni tänker likadant så finns det inget problem. Ett eventuellt problem kan det ju dock vara om han känner mer än du. Om han skulle vilja definiera dig som sin flickvän "på riktigt" men du inte vill samma sak.
Det kanske skulle vara bra om du funderade över vad du själv känner. Hur skulle du reagera om han träffade en annan som han inledde ett "riktigt" förhållande med? Skulle du känna dig svartsjuk om han låg med någon annan? Önskar du att han skulle vara förälskad i dig? Pirrar det i dig då du vet att ni skall träffas? O.s.v... fundera på saken, och fundera över om du borde ta upp det med honom. Fördelen är ju om ni kan konstatera att ni är på samma nivå, nackdelen är om någon av er känner mer än den andra, eftersom det alltid krånglar till det lite då.
Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för er.
Kram
Tessi