Hej
24.09.2019
Jag har en liten kula bredvid mina pungkulor. Bredvid den vänstra ihop med nervar/trådar.Den gör inte ont eller är svullen eller nåt sånt. Jag märker att den e där när ja känner vid mina pungkulor. Det är en obehaglig känsla att känna vid den. Den är typ 1/10 så liten jämför med mina pungkulor alltså rätt liten. Men den e rund och sitter bland alla trådar/närvar. Jag märkte de för bara några dagar sedan. Jag mår inte dåligt, eller har ont i magen eller nåt. Är det cancer? Är det farligt? Kan jag låta det bara va? Vill helst ba sluta tänka på de o låta de vara.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.09.2019
Hej.
Det du beskriver låter som varicocele, d.v.s. en form av bråck i pungen. Oftast handlar det då om att blodkärlen bildar en litet nystan som kan kännas som en mjuk knöl. Oftast gör den inte ont men det kan kännas obehagligt att känna på den. I de flesta fall är det inte farligt, men jag rekommenderar ändå att du kontaktar en läkare som kan undersöka dig.
Jag förstår att du helst skulle glömma saken och inte göra någonting alls - men eftersom dessa ibland måste åtgärdas för att inte senare i livet påverka t.ex. fertiliteten så är det viktigt att du kollar upp saken. Ring till din vårdcentral eller kontakta en ungdomsmottagning så att nån kan kolla upp saken.
Jag tror inte att det är cancer, men viktigt ändå att kolla upp.
Kram
Tessi