
Ungdomsinformatören Liselott svarar
Hej!
Vi har fått massor och åter massor av frågor om trimning hit till Decibel, så nu ska jag summera lite vad konstapel Johanna brukar svara på dem.
Det enkla svaret är: du får inte förbättra din mopeds prestanda så att den kan köras hårdare än fabriksinställningarna. Du får bara köra 45 km/h i trafik, det vet du, men om man skulle testköra din moped så får den egentligen inte gå hårdare än 45 km/h utan att du får böter och eventuellt blir av med registerplåtarna. Den får absolut inte gå över 65 km/h. Då räknas den som en lättviktare, vilket du ju såklart inte har körkort för att köra och den är varken registrerad eller försäkrad som en lättviktare, så där blir det betydligt mer böter och dyrare försäkringar och du kan bli av med både kort och registerplåtar. På den här sidan kan du läsa mer utförligt om trimning och dess konsekvenser.
Så nä, ids inte trimma med varvspärr. Var en man istället och fall inte för trycket att trimma. Jag vet att det behövs balls för att "vara den enda i gänget som inte trimmat" eller vara den som lämnar efter sedan när alla kör fortare, och jag gillar inte att låta som en gnälltant, men det finns så starka orsaker till att låta bli. Då menar jag inte om du har råd med böterna, utan ifall det går gälit och du krockar, kör i diket, kör på någon eller i värsta fall kör ihjäl dig. Var det då värt det? För några ynka km/h hårdare? För att åstadkomma något som du fullkomligt kommer att skita i om 3 år?
kram, Liselott
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar