Invecklat problem
30.08.2016
Hej! Jag har ett invecklat problem. Det är en kille i min klass som är jätte blyg och jag skulle gärna vilja bli kompis med honom och sen kanske utveckla det till något mer. Men jag har ingen aning om hur jag ska prata med honom och när jag skulle hinna umgås med honom, annat än utanför skolan. Vi har endast 5 minuter långa raster, och jag sitter nästan alltid hela matrasten och äter haha. Jag har funderat lite om jag borde fråga om han skulle vilja hänga med mig efter skolan och hitta på något... Men jag kommer inte på vad vi skulle göra i så fall och var vi skulle vara. Dessutom är jag ganska feg av mig själv också. Jag har inte pratat med honom så mycket, mest för att jag inte vet vad jag ska säga. Har ni några tips om vad jag skulle kunna göra? Blyger

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2016
Hej Blyger!
Bra fråga, det här. Jag ska rabbla upp lite förslag jag kan komma på nu och förhoppningsvis passar något av dem som inledning, eller så inspirerar de dig att hitta på ett eget, anpassat förslag:
- Nu har ju terminen just börjat, så finns det något du kunde erbjuda dig att visa honom? Speciellt om han är ny för skolan, kommer från någon annan ort eller du på något sätt kanske vet mer om något visst än vad han gör. Hur något funkar, var något är, var unga brukar hänga - kanske det lokala biblioteket eller simhallen, gymmet eller ungdomslokalen, spökhuset i byn eller bästa fiskebryggan eller lingonskogen eller något. Var inte rädd för att verka töntig, är han ensam så kanske han tar precis alla chanser han får till socialt umgänge? kanske nästan vad som helst duger som ursäkt då ;)
- Just att göra något tillsammans kan vara ett bra sätt att bli vänner på. Nu menar jag inte bara att typ träna i samma idrottslag (även om det inom sport och motion också finns en massa möjligheter, tex att fara och rullskrinna tillsammans för att ni behöver aerob träning eller att han får låna badmintonmajla av dig och så far ni till sportplan och spelar lite), utan att ha något för händerna när ni ses. Tvätta bilen/cykeln, plocka lingon, städa mormors vindsvåning (säg att du betalar honom 20€ om han kommer och hjälper dig att röja där), räfsa... Eller att ni sitter bredvid varandra och gör något, nog kan tala men inte behöver se varandra i ögonen hela tiden, typ kör bil, cyklar, kör båt, går i skogen längs en stig, prövar ett nytt spel på en konsol, skapar en Spotify-spellista för något visst ändamål, gör en video till något... Hej! Hur är det med kära gamla Pokémon Go? Killar gillar i allmänhet att känna sig duktiga och kunniga, så kanske något du vet att han är kunnig på, tex att reparera motorer? Finns det något han kan, som du kan vilja lära dig eller uppleva? Som du kunde be honom att visa dig, lära dig eller vara lite tränare inom?
- Vill du vara ensam med honom eller är det okej med folk runt er? Kan du bjuda med honom på något du och kompisarna tänkte göra? Filmkväll, bilskruvarkväll, pokerkväll (inspirera gänget att lära er plump, poker, pidro eller fast ett sällskapsspel och bjud med honom), grillkväll på stranden... Det kan gärna vara något varifrån han tänker att han kan smita iväg om det inte känns okej. Inte för att du vill att han ska göra det, men det är lättare att tacka ja ifall man har möjligheten att sticka när man vill, jämfört med att typ vara tvungen att vänta på skjuts. Är det någon ungdomsdans på kommande? Bjud med honom med ditt gäng? Någon marknad? Happening av något slag? "Vill du haka på med oss?"
- Använd de kära gamla sociala medierna. Släng iväg en snap åt honom som om det vore det mest naturliga i världen. Jo, låtsas som att det inte alls är något märkvärdigt att du snappar åt honom, ni går ju i samma skola ju. Fake it ´till you make it, helt enkelt, så tänker han "jaha, men om hon beter sig som om det inte var något skilt med att skicka åt mig, så kan jag väl också spela naturlig med att skicka åt henne" och så fortsätter ni av bara farten. Ställ gärna frågor, eftersom det är lättare att svara på frågor än att hitta på något att säga, och fortsätt med följdfrågor så att konversationen inte dör ut. Bli inte avskräckt om han inte genast svarar eller om det är stelt och svalt i början - han sitter väl bara där som ett stort frågetecken. Eller har blyghetspanik och är livrädd att säga något fel eller göra bort sig. Så envisas lite, visst?
Börja med det här, så ska vi se om det inte funkar. Att skaffa vänner är ju faktiskt inte märkvärdigare nu än när vi gick i dagis, råden är egentligen ännu desamma, även om det inte handlar om sandlådeleksaker och att få vara med i leken ;) Och vänskap är nog lättare att utveckla kärlek ur än främlingsskap, så modigt bara!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott