123
28.05.2017
Hej, jag funderar lite på kärleken. Jag har en pojkvän och vi har varit ihop flera år. Men nu på senast tiden har det inte kännts så mycket för mig som det där lilla extra. Det är inte helt bort men har minskat av lite grann. Jag har nog mycket känslor kvar osv. Jag har träffat en annan som jag bara har sett typ 2 gr men har tänkt mucket på denhär personen?? Vilket jag tycker är lite konstigt. Att bara för att man har sett personen några få gånger tänker man på personen mycket?
Jag kan inte tänka mig ett liv utan min pojkvän det skulle vara så annorlunda å om man gör slut så förlorar man ju hans familjoch släkt osv så jag vill ju inte göra slut. Och jag kommer aldrig vara otrogen.
Men jag har nog åxå märkt att han inte är lika kär i mig längre som förr men om man frågar så säger han att han älskar mig mest av allt men han kanske inte visar det. Så man vet inte riktit vad man ska tro och göra?! Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.06.2017
Hej Anonym!
Vet du vännen, det här behöver inte nödvändigtvis betyda att er kärlek håller på att dö ut, utan det kan lika gärna betyda att den utvecklats från förälskelse till en mera stadig, lugn och djup kärlek. Det är vanligt, ja nästan obligatoriskt, att man förr eller senare under ett förhållande (man brukar tala om allt från 2 veckor till 2 år) kommer till ett slags brytningsskede. Då tar det himlastormande rosaskimrande förälskade stadiet slut - för man kan helt enkelt inte vara förälskad/kär hur länge som helst - och det visar sig ifall förhållandet kan utvecklas till just en djupare och stadigare kärlek, mera en sådan som par som varit gifta länge känner för varandra. Eller så fanns det inte tillräckligt att bygga på för att gå vidare, så när förälskelsen svalnar bort så känns det som att alla känslor dör bort.
Ibland märker par knappt övergången till den djupare kärleken, ibland tar det slut med buller och bång, men det är även vanligt att man tror att något är fel just för att det nyförälskade håller på att gå om. "Det känns inte som förr". Då kanske man, istället för att uppskatta den vardagliga, bekväma kärleken som kanske utvecklats nästan obemärkt, tror att man att man borde göra slut. Och kanske är det ibland också så att den vardagliga, bekväma kärleken inte är det man vill ha just nu i livet, utan man vill vara förälskad. Förälskelse är ett slags rus man också kan sträva efter, till och med bli beroende av (du vet tex de som är "kär i kärleken" och byter objekt för sina känslor stup i kvarten). Kanske tror man också att man borde uppleva fler kärlekar medan man ännu är ung - och det är ju också rätt ovanligt att man stannar med barndoms- eller ungdomskärleken livet ut.
Mera om det här med krisen mellan förälskelse och kärlek kan du läsa på de här sidorna.
Under hela livet kommer vi nu som då att träffa på människor som vi "klickar med", som vi attraheras av eller blir förtjusta i, alltså crushs. De kommer helt randomly emot på livsvägen, även sedan när man varit lyckligt gift i många år, eftersom vi alla attraheras av vissa egenskaper, utseenden och kombinationer av personkemi osv. De kommer att dyka upp i allt från jobbet och på studentfesten till butikskassakön och till och med på ålderdomsstället. Frågan är dock alltid vad vi väljer att göra åt förtjusningen. Är vi lyckliga med vår egen partner, så är det inte alls sagt att vi gör något alls, vi låter bara förtjusningen dö bort. Kanske håller vi kvar den en smula för att njuta lite av fjärilarna i maggropen, men skulle aldrig göra något konkret som skulle äventyra vårt förhållande. För så pass mycket herrar är vi nog över våra egna känslor, förälskelse är liksom inget eget väsen som bara drabbar oss och tar över våra liv som något virus. Men om man kanske inte är så lycklig och tillfreds i sin relation, så kanske man nog vill flirta, kanske vara otrogen eller till och med lämna förhållandet för att pröva lyckan med den nya mannen. Men det är alltid ett val. Är man väldigt sugen på att göra något åt crushet, så kanske man borde fundera över hur lycklig man är i sitt nuvarande förhållande - men att ha crush betyder i sig inget, de kommer som sagt många gånger under livet. Så huruvida den här nya killen betyder något eller inte, det kan bara du bestämma.
Ibland ser man tydligt vart det egna förhållandet är på väg, vad man skulle behöva utav en relation och vad man vill med sin framtid. Men lika ofta är det luddigt och komplicerat och svårt att veta vad man känner. Så ta tid på dig om du behöver det, känn efter, och låt absolut inte sådant som släkt och kompisars fortsätta varande i ditt liv påverka ditt kärleksliv. Om ni varit ihop flera år redan under tonåren, så är det klart att ni två växt ihop, och i förlängningen även med släkt och vänner. Det är klart att de också betyder mycket för dig just nu, men i ett längre perspektiv så ska de inte få påverka dina val just nu. Det är lite som att ge upp sitt drömyrke för att man inte vill studera på annan ort än pojkvännen, det sparkar man nog sig själv i huvudet för senare. Så tänk bara på dig själv och dina känslor och tänk på honom, men håll sådant som huruvida du vill missa planer för sommarhelgerna borta från ekvationen.
Lycka till <3
Hälsar Liselott