Ååååh
02.10.2017
Hej. Det var jag som skreiv om det där texten som hade rubrik "krångel" och nu är det så att ja glömde att skriva att han försökte prata med mig så himla mycket men jag var jätte blyg och sa typ inget tilbaka, och när vi typ satt brevi Varader så lutade han på mig (tecken på att han gillar mig?) Nu är det så att han vill träffas som bara vi två och prata (för jag skickade till honom att jag var jätte blyg, och han skrev att han förstod det) ja så han vill att vi ska träffas för att han vill prata med mig för att inte jag pratade med honom då. Hur ska jag fråga av min mamma speciellt (jag tror att min pappa låter mig träffa honom) om jag får träffa honom som en kompis?. Alltså som ni skriver att int han tycker om mig, så tror jag nog att han tycker om mig men att jag var för blyg att tala med honom så vi talade inte ofta och fick aldrig tala om vår relation. Men jag har som läst olika tecken på att en kille gillar dig via sms och han gör alla dom tecknen. Sandin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2017
Hej.
Tänk så olika olika personer kan tolka samma text! Då jag ser på det du skrivit (i din förra fråga) så tolkar jag texten helt annorluna än min kollega. Visst, det kan hända att han är lite av en player som vill hålla dig på kroken samtidigt som han snackar med alla andra än dig, men jag tror faktiskt att det är mer sannolikt att ni faktiskt är väldigt blyga båda två och att det är det som är orsaken till att ni inte riktigt får till ett snack fast ni är på samma ställe.
Det är aldrig riktigt lätt att veta vad en annan person tänker, men i.o.m. att ni har skickat till varandra ganska länge så tror jag ju inte att han är ointresserad av dig. Men om du själv är ganska blyg och inte riktigt mottaglig då han försöker söka kontakt så blir ju han också osäker. Som tur finns det teknik idag som gör att man kan kommunicera ändå och visa att man är intresserad tills man får det sagt irl. Jag tror precis som du att det är att tolka som ett tecken på att han är intresserad då han lutade sig mot dig. Oftast brukar man undvika att vara fysiskt nära såna som man är ointresserad av.
Beroende på när ni träffas, eller vad ni har tänkt göra så kanske du inte behöver "fråga om lov" för det heller? Brukar du i allmänhet be om lov av dina föräldrar för att träffa dina vänner? Om du inte brukar göra det så kanske det är mer ett avslöjande från din sida om du nu gör det. Det är ju inte så att ni skall träffas i smyg och hitta på fuffens, utan ni skall helt enkelt ses. Så länge det inte är sexuella aktiviteter som står på agendan så är det ingenting olagligt eller nödvändigtvis olämpligt med det. Men om du vill diskutera det med din mamma och ha hennes välsignelse så är det givetvis jättebra det också. Jag menar inte att du skall försöka hemlighålla någonting, utan helt enkelt att du också, precis som alla andra, har rätt till ett privatliv, och det är inte olämpligt att träffas och prata.
Jag tror att det skulle vara jättebra (och jättespännande) om ni fick träffas bara ni två och kanske lära känna varandra lite bättre. Det kunde få dig att slappna av lite så behöver du inte hålla på och tolka allting så mycket utan skulle kanske veta vad det är som gäller. Skriv till honom och föreslå att ni ses och t.ex. tar en fika eller gör någonting. Efter det vet du nog mer om huruvida det ens är en sån relation som du behöver ha dina föräldrars "lov" till eller om ni bara skall vara kompisar. Var rädd om dig <3
Lycka till!
Kram
Tessi