Ajjjaaajjj
09.03.2014
Hej!
Jaa jag å min kar ha ha haft sex inatt.... He va både skönt å to jävlit sjukt! Kan det bero på att jag int e tillräcklit mogen eller kåt?
Vi andvände kondom å den gick int sönder å han kom inte... Så de finns ingen risk atg jage gravid?
Kan man andvända nånting annat änn riktit glidmedel som glidmedel? Nån olja?
Är det åldersgräns på glidmedel i affären å va kostar det ungefär? :)
Tack fö svaren!! :) kram

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
10.03.2014
Hej!
Härligt att det var skönt och äsch att det gjorde ont. Precis som du skriver så kan smärtan ha berott på att du inte var tillräckligt mogen eller inte tillräckligt kåt. Eller på att du var så nervös att du spände dig. Eller på en kombination. Vi ska förklara lite närmare:
För det första det här med att inte vara mogen för det, inte "redo". Det kan vara antingen när det gäller det fysiska eller det psykiska - eller både/och. För att vara mogen i kroppen för sex behövs mer än bara att ha fått bröst och mens, det är massor med "osynligt" (körtlar, slemhinnor, muskulatur osv) som också ska bli färdigt. Men det beror också på var någonstans man överlag befinner sig i puberteten, vissa är tidigare och vissa senare. Men vi säger så här: om man själv känner sexlust och har prövat på att onanera / onanerar regelbundet och då kan bli jättekåt, våt, hal och töjbar, och det helt enkelt känns bra att ha självsex, så då är man nog redo för sex rent fysiskt.Om man alltså under ett samlag inte blir våt, inte blir hal, om slidan känns trång och känslorna inte riktigt är de rätta, så då gör sex ofta mer eller mindre ont.
När det gäller det psykiska så är det knepigare. Speciellt som det ju liksom hör till tonåren att själv tycka att man är mogen, förståndig, vuxen och redo. Det är oftast sådant som man ser först i backspegeln, att typ "men hur kunde jag tro att jag var redo då, först nuuu känns det okej". Och det brukar vara stor skillnad, både för hur själva sexet känns (ofta många gånger skönare när man verkligen är redo) och hur man känner sig efteråt (om man ångrar att man alls gjorde det, om man vill göra det igen bara man hämtat andan, om man helst bara skulle gosa...) Det är jättesvårt att erkänna för sig själv att man inte är redo ännu, speciellt om man får chansen till att göra det där "stora". Det är så lätt att man gör saker och ting mot bättre vetande, mot sin inre röst, typ för att man vill vara pojkvännen till lags eller för att lite kunna skryta inför kompisarna eller för att man var full eller liknande. Men samtidigt behöver man ju också verkligen lyssna på sig själv: är man redo så är man och då ska man följa den instinkten.
Nå, oavsett om kroppen och knoppen är redo, så är man nog ändå oftast nervös inför första riktiga sexet! Man kan inte rå för det, det känns så stort och viktigt - kanske som om man skulle bli annorlunda efter att man förlorat oskulden. Och man kan vara nervös för att kanske det kommer att göra ont, kanske man kommer att blöda, kommer det alls att vara skönt, kommer han att tycka att man var en dålig älskarinna, vad tycker han om min kropp, tänk om någon kommer på oss, har vi skyddet i skick, hur rullar man på en kondom osv.... Det här kan göra att man omedvetet fysiskt spänner ihop bäckenbottenmusklerna vilket gör att slidan känns trång. Är man så här nervös, osäker och otrygg, så är det också troligt att man inte KAN bli så sexellt upphetsad som man kanske blir tex när man själv onanerar, och då blir man inte lika våt och hal och töjbar. Plus att man kanske har sin slidkrans delvis kvar (det som förr kallades mödomshinnan). Därför kan det ta sjukt att ha sex. Första gången och andra gånger man spänner sig på samma sätt.
Men oftast blir man ju mera bekant med sex, får lite erfarenhet, slappnar av, blir mer kåt, börjar lita mer på partnern osv och då brukar det bli mer och mer skönt. Kom ihåg att sex är något vi alla måste lära oss, man föds inte som den fullkomliga älskaren/älskarinnan, så det brukar faktiskt bli bättre med träningn. Att verkligen satsa på förspelet är dock a och o, gärna veta lite om hur man själv fungerar (ha onanerat) och att ta tid på sig brukar underlätta. Och så ska man veta att bara för att man haft sex en gång betyder det inte att man måste forstätta ha sex. Man kan vänta ett tag till tills nästa gång om man vill - vi har alla rätt att bestämma över våra kroppar och ingen vettig pojkvän kräver att man ska "ställa upp" bara för att man redan haft sex tillsammans.
Slutligen, om det är så att du behöver glidmedel, så kan det nog bero på att en eller flera av de här ovan nämnda sakerna inte riktigt funkar. Är du torr och trång kan det bero på att du inte är utvecklad nog, inte redo känslomässigt och fysiskt eller på att du inte är kåt nog. Försök först lösa de problemen, för man ska nog "lubricera" tillräckligt själv ifall man gör det rätt. Men att ha sex då man är torr coh trång är inte bra för underlivet och kan ge problem på lång sikt, så då är det ändå bättre med glidmedel. Det som är bra med glidmedlen man kan köpa i nästan vilken matbutik som helst (och apoteket, hälsokostaffär, webbshoppar på nätet, varuhus och till och med bensinstationer) är att de funkar tillsammans med kondomerna. Man ska helst ha vattenlösliga glidmedel, för innehåller de oljor så "nöter" de på kondomerna så att de inte håller lika bra. Därför är det inte så bra att använda något annat istället för glidmedel, för det mesta innehåller någon form av olja.
Men glidmedel hör ju till ansvaret för sex lika mycket som skyddet gör, så man ska inte behöva skämmas för att köpa glidmedel. Inte heller blir man fattig av det - en tub (som håller länge) kostar ungefär lika mycket som ett paket kondomer. Och här också: glidmedlet borde ju vara lika mycket bådas ansvar som kondomerna/preventivmedlet är, så man borde nog köpa turvis eller betala hälften av glidmedlet också, på samma sätt som för p-pillren :)
Fråga mera bara ifall det är något mer du funderar över!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena