Ålder
17.05.2024
Jag gillade en kille och jag trodde han var ett år äldre en mig. Tydligen e han lika gammal och av därför tycker jag int om honom mera. Det eju bara 1 år å han e forrfarande äldre en mig så jag vet inte varför. De senaste 2 åren har jag aldrig gillar någon som är lika gammal som mig oxh jag fattar inte varför
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.05.2024
Hej!
Jag kan förstå att det här känns jobbigt. Ibland kan vi inte rå för vem vi attraheras av och ibland kan en så liten sak som ålder förändra våra känslor för en annan människa. Det är helt naturligt.
Jag kan såklart inte veta vad orsaken är till att du aldrig gillat killar i din egen ålder. Om jag får försöka mig på en gissning så tänker jag att det kan ha att göra med att du helt enkelt ser på dina jämnåriga på ett helt annat sätt. Jag tror att det är helt normalt för både killar och tjejer att känna att människorna som går i deras årskurs och som dom har vuxit upp med blir lite som en familj eller släkt. Man kopplar helt enkelt inte ihop dom med romantiska relationer. Då kan det hända att även andra i samma ålder får den där samma stämpeln trotts att man inte vuxit upp med dom på det sättet.
Det kan också hända att du upplevt att killarna i din ålder t.ex. är omogna eller bara överlag inte lämpade att ha romantiska relationer med. Därför drar din hjärna direkt i bromsarna när du får veta att någon är lika gammal som dig. Det kan hända att det helt enkelt är ditt undermedvetna som försöker skydda dig.
Dock kan det här ju ställa till med problem om du verkligen gillar en person. Eftersom han bara är ett år yngre än vad du till en början tänkte så tror jag inte att det har någon större inverkan på hans personlighet, mognad eller romantiska kompetens. Du får såklart ha en viss standard och om det helt enkelt är så att det inte går att få känslor för människor i din egen ålder så är det inte heller något du ska försöka tvinga fram. Men om du ändå tror att du och den här killen skulle vara bra för varandra och kunna ha en hälsosam relation så kan du såklart försöka få kontakt med honom, prata med honom och lära känna honom för att se ifall känslorna skulle blomma upp på nytt.
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram <3
Rosanna