Ålder
28.07.2017
Hej, vad tycker ni att åldersskillnad mellan par ska vara, t.ex kan man vara ihop med en som är 18-20 år och själv vara 15-17?. Är det bra t.ex med 3 års skillnad om man inte har sex och sånt om man är 15 o hon/han är 18? Eller om man är 12 och han/hon är 16? Vad tycker ni? Pow
Uppsökande ungdomsarbetaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.07.2017
Hej Pow!
Man kunde säga att åldersskillnad spelar större roll ju yngre man är, är man t.ex. 12 år och går på sexan i lågstadiet, går ju den andra som är 15 år på nian i högstadiet eller till och med på ettan på yrkes eller i gymnasiet om man är 16 år. Under de tre åren i högstadiet hinner man nog förändras och mogna så mycket att åldersskillnaden är allt för stor för att man skall kunna vara ett par. Man har knappast samma intressen eller samma sätt att se på saker. Går ena sedan på sjuan och andra på nian, är ju åldersskillnaden mindre och det kunde fungera. Man blir ju också ”byxmyndig” först vid 16 år, och utgångspunkten där är att samlag mellan en person under 16 år och en vuxen räknas som sexuellt utnyttjande av barn. Är man alltså över 18 år och har sex med en 15-åring, kan det räknas som sexuellt utnyttjande av barn.
I tonåren så kanske man kunde säga att det är bäst att hitta någon som är mer eller mindre i ens egen ålder, dvs. att man båda är t.ex. 14-16 år, man är då på samma stadie i livet och har kompisar som är i samma ålder. Om ena redan t.ex. gått ut gymnasiet, medan den andra går på nian i högstadiet, har ju den äldre redan kommit igenom en hel fas i sin ungdom och har gått genom andra stadiet i skolan och levt mera. Man är så att säga i ojämlik balans, den ena har redan hunnit få mer livserfarenhet medan den andra ännu har hela fasen framför sig.
Sedan då man börjar bli lite äldre och kommer ur tonåren, flyttar hemifrån och börjar leva självständigt, så spelar åldersskillnaden inte så stor roll längre. Men just under tonåren utvecklas man så mycket och i olika takt, att det nog är bättre att försöka ha en pojk- eller flickvän som är rätt så nära en själv i ålder.
Så, bäst att försöka hitta någon som är någorlunda i samma ålder som en själv, så länge som man är tonåring, tycker vi! :)
Ha det bra,
Hälsningar Lina och Liselott