Ålders Skillnad
04.04.2023
Min fråga är om det är okej som 14 åring att vara ihop med en tjej som är 3 år äldre eller 3 år yngre?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
14.04.2023
Hej!
I Sverige blir man byxmyndig när man fyllt 15 år. Det betyder att man får ha sex (Lagen ser lite annorlunda ut i Finland). Den här lagen finns till för att skydda människor som är under 15 år från att bli sexuellt utnyttjade av äldre tonåringar eller vuxna. Tekniskt sett får du som 15-åring INTE ha sex med någon yngre än dig men om åldersskillnaden är väldigt liten och det är tydligt att inget övergrepp begåtts är det okej. Enligt svensk lag är det inte okej för en 17-åring och en 14-åring att ha en sexuell relation (gäller även nakenbilder). Även om det är sant att alla mognar i lite olika takt och man kan tänka sig att en 17-åring och en 14-åring kan ha en fungerande relation är det inte något jag skulle rekommendera. Här (<--- klicka på länken) kan du läsa en kort och bra sammanfattning av lagen. Det finns dock inget i lagen som förbjuder unga från att ha en relation med varandra men om en 17-åring och en 14-åring vill ha sex så måste de vänta ett år. Det finns heller inget som förbjuder två personer under 15 år från att ha sex med varandra så länge båda vill och det finns samtycke.
Du ska absolut inte ingå en romantisk eller sexuell relation med en 11-åring! Här säger jag stopp. En 11-åring är fortfarande ett lågstadieBARN medan en 14-åring är en högstadieTONÅRING. Det är väldigt olämpligt och kan även vara skadligt för 11-åringen.  Om du är intresserad av en 11-åring måste du vänta tills hen blivit äldre.
Det är säkrast att försöka hålla sig till sin egen åldersgrupp under tonåren, 1 år äldre eller yngre är inga problem och beroende på vilken ålder man är kan 2 års skillnad också vara okej. 3 år hit eller dit spelar inte så stor roll mera när man är vuxen men i tonåren räknas 3 år som en väldigt stor åldersskillnad.
Det allra viktigaste i alla relationer är att det finns samtycke och respekt för varandra. Ingen i förhållandet ska behöva känna press att göra något som dom inte vill göra och det är superviktigt att båda parterna känner sig trygga och bekväma. Det är också viktigt att förhållandet är jämlikt och att båda känner att dom har en röst och att deras gränser respekteras.
Kram,
Rosanna
Ps. Det är bra att du hittat till Decibel.fi och du ställde en viktig och bra fråga! Men den här tjänsten är egentligen till för finska medborgare och jag rekommenderar att du i framtiden riktar dina frågor till umo.se som erbjuder liknande tjänster för svenska medborgare.  På Umo kan dom bättre svara på vad som gäller i Sverige och vad ni har för system och lagar.