Åldersskillnad
24.09.2023
Jag har träffat en väldigt trevlig tjej några gånger. Hon verkar också intresserad. Hon är 17 och jag är 24. Är det för stor skillnad för att fortsätta att träffa henne? Nyfiken
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.09.2023
Hej!
Du ställer en viktig fråga som det är bra att vi reder ut tillsammans. Åldersskillnader i romantiska förhållanden är ofta ett ganska laddat ämne och beroende på bl.a. bakgrund, hemort, kultur, generation och utbildning kan vi tycka lite olika om saken.
Vi kan först ta en titt på vad det står i Finlands lag om ålder och sex. I Finland blir man så kallat “byxmyndig” när man fyller 16 år. Det innebär att man lagligt får ha sex med en vuxen. Det finns dock vissa regler kring detta också, som 16-åring får man inte ha sex med en vuxen om den vuxna i fråga har en så kallad maktposition. Om den vuxna är t.ex. en ungdomsledare, lärare eller chef måste personen hen har sex med vara minst 18 år. Det är också viktigt att poängtera att man inte får skicka, ta emot eller sprida nakenbilder till eller av en person som är under 18 år eftersom det räknas som barnpornografi och är straffbart. All form av fysisk och sexuell kontakt kräver dessutom samtycke. Det krävs alltså ett entusiastiskt JA för att man ska få röra en annan person
Nu när vi har diskuterat den lagliga biten kring sex och samtycke vill jag ta upp den moraliska sidan av den här situationen. Det är 7 års skillnad i era åldrar och även om den här skillnaden inte hade spelat så stor roll om ni t.ex. varit 20 och 27 år spelar den tyvärr en ganska stor roll i de åldrarna ni befinner er i just nu.
De här tjejen är för det första inte en vuxen utan hon är en minderårig tonåring, med andra ord ett barn. Det innebär att hennes livserfarenhet är långt ifrån på samma nivå som din. Hennes hjärna är dessutom långt ifrån färdigutvecklad medan du redan nått en ålder där din hjärna börjar vara det. Det här kan göra att det blir en väldigt stor obalans i förhållandet eftersom du som erfaren vuxen har mycket mer makt över den här minderåriga tjejen.
En stor orsak till varför vuxna avråds från att dejta tonåringar är för att vi vet att tonåringar inte ännu utvecklat den delen av hjärnan som tar beslut. Det betyder att besluten dom tar inte alltid är särskilt välgenomtänkta och inte alltid är till deras fördel. Vi vet också att det tyvärr är allt för lätt för vuxna att manipulera och utnyttja tonåringar eftersom deras brist på livserfarenhet gör att dom inte ser varningssignalerna och inte alltid vet vad som är okej och vad som inte är okej. Tonåringar har även svårt att sätta gränser och det är tyvärr allt för vanligt att den vuxna går över tonåringens gränser eftersom tonåringen litar på att den vuxna nog säkert vet bäst och vågar därför inte säga ifrån.
Även om en tonåring kan verka mogen för sin ålder betyder inte det att dom verkligen är det. Tonåringar kan vara väldigt duktiga på att imitera vuxna, vilket är helt naturligt eftersom dom förbereder sig inför vuxenlivet. Trots det är dom fortfarande tonåringar som behöver bli beskyddade av vuxna, inte vara i romantiska/sexuella relationer med dom.
Även om du har goda avsikter med den här tjejen skulle jag ändå avråda dig från att försöka dig på en romantisk eller sexuell relation med henne. Inte minst för att ni befinner er i helt olika skeden av livet. Hon har inte ens fyllt 18 år eller avklarat andra stadiet av skolan. Hon har extremt mycket nytt framför sig medan du redan avklarat en del av dessa skeden i ditt liv.
Jag kan absolut förstå att åldersskillnader i relationer kan uppstå, speciellt på mindre orter där det inte alltid finns så mycket valmöjligheter. Jag kan också acceptera att det finns undantagsfall där åldersskillnaden inte är ett problem. Det är dock ofta just undantagsfall. Men det är ju såklart möjligt att ni två är just ett sånt. Det att du skriver hit till oss och frågar ifall det är okej att fortsätta träffa den här tjejen visar ju tydligt att du är en omtänksam person. Vilket är jättebra.
Om du väljer att fortsätta utforska den här relationen är det som sagt inte olagligt men jag hoppas att du tar med dig det jag pratat om i mitt svar och använder det för att bli en bättre och tryggare partner. Jag hoppas att du alltid frågar om samtycke samt alltid kollar med henne att hon är 100% bekväm med allt som ni gör tillsammans. Jag hoppas att du inte tar för givet att du vet bättre än henne bara för att du är äldre och jag hoppas att du alltid respekterar hennes gränser och låter henne blomma ut i hennes egen takt och inte lägger press på henne att växa upp i förtid.
Med allt det sagt vill jag trots allt att du ska veta att jag tycker det är jättebra att du skriver hit till oss och jag hoppas att du fortsätter att göra det även i framtiden när du funderar på något. Jag förstår att det här kanske inte var svaret du ville ha men jag tror att det kanske var svaret du behövde få.
Kram,
Rosanna