Aldrig haft ett förhållande
07.06.2015
Hej! Jag är en 14 årig tjej och har ALDRIG varit ihop med någon. Inte ens ett oseriöst förhållande i lågstadiet har jag haft. Det känns som om jag är den enda i världen i den här åldern som inte har haft det! Och med åren så känns det som att jag har blivit mera "kräsen" alltså att om jag ska ha ett förhållande vill jag att det ska vara seriöst.. Och jag har aldrig kysst någon. Tänk sedan om jag nån gång får en pojkvän så skrattar han åt mig för att jag aldrig kysst någon och är världs sämst på det? Det är ju knappast något man föds som proffs till.. och det skulle vara så skönt att ha en snäll pojkvän att prata och gosa med. Men känns som att det inte existerar mera än i min fantasi.. Och jag är den blygaste människa på jorden så jag vågar aldrig ta första steget. Är jag onormal när jag är 14 och inte haft pojkvän? Hur ska jag göra för att få en..? anonym :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.06.2015
Hejsan Anonym! Jättefin kommentar du har fått! Tack för den! :)
Jag tycker det är jättebra om du har blivit lite mer kräsen! Det tyder på lite mer mognad samt att du respekterar dej själv och din framtida partner. Det är massor med tjejer och killar i din ålder som aldrig har kysst någon! Och lite på mej - alltid då man kysser en ny partner så känns det som om man aldrig har kysst någon förut. För att kyssas är som ett spel, man måste känna av den andra personens signaler och reagera på dem. Vill han kyssas mera? Vill han sluta? Tycker han om/tycker han inte om så här? Därför har man nu inte så himla stor nytta av att ha kysstest förut... Dessutom är det pirrigt och nervöst när man har känslor för den andra parten.
Du ska egentligen inte göra något för att få en pojkvän. Du ska vänta på att du blir kär först! :) Sen får du fundera på nästa steg...
Nu är det sommar & sol och en massa lediga snälla killar finns omkring dej. Titta omkring dej så får du kanske syn på honom med stort H! :)
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare