Alla hjärtornas dag
14.01.2018
Hej!
Det är ju snart alla hjärtornas dag och jag skulle vilja föra något speciellt med min pojkvän men jag skulle inte vilja gå ut på någon dejt för det är så normalt jag skulle vilja ha något speciellt och betydelsefyll kväll, kan du hjälpa mig? Mallan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hj Mallan!
Att göra något speciellt tillsammans på Alla Hjärtans Dag, så kräver först och främst en sak: att han vet om att ni ska göra något speciellt och att han vet att du önskar att det ska bli romantiskt. Alltför många romantiska kvällar har spruckit på grund av sådana simpla och onödiga saker som att killen har fotisträning och inte kan komma eller att kompisarna hänger på fastän de borde fatta att man vill vara ifred eller liknande eller att han är trött och bara vill se film. Så även om du kanske vill ha det ni ska göra som överraskning, så lönar det sig att försäkra sig om att han vet att du är det en speciell kväll.
Då blir det faktiskt inte lika stora krav på exakt vad ni gör tillsammans heller, eftersom ni redan ställt in er på att vara romantiska och förälskade osv. Då kan en picnic på vardagsrumsgolvet med levande ljus och favoritfilmen bli hur underbar som helst. Se, det brukar ändå inte vara de klassiska eller väldigt ovanliga upplevelserna som man sedan minns som de allra mest romantiska, utan de där ögonblicken i vardagen som man själva gör till det där speciella och minnesvärda. Så varför inte gå lös med det hjärtformade pepparkaksmåttet på smörgårsarna och bjuda på lösgodis i hjärtform. Men vill du ändå göra något annorlunda, så ha den där picnicen på en månbelyst brygga vid det frusna havet istället.
Tänk i de banorna, med den biten av din fantasi. Enkla saker men på ett annorlunda ställe - kan ju också vara kul att ha picnic i en koja gjord av filtar eller på villan fastän det är mitt i vintern? Eller nya saker på ett vardagligt ställe, som att byta ut picnicsmaten mot suchi eller chokladfontän eller annat ni inte äter varje dag? Redan bara att tex baka pizza tillsammans kan vara minst lika mysigt som att gå ut och äta på en pizzeria tillsammans, eftersom det dessutom kan vara vara avslappnande och intimt att göra något tillsammans under dejten. Då har man något för händerna och något att tala om, så kanske man undviker tysta stunder eller onödig väntan osv.
Gör det inte för svårt för dig och ha inte alltför stora förväntningar på er Alla Hjärtans Dag. Det är mina främsta råd <3
kram, Liselott