"älska" någon trots deras fel?
26.03.2014
Hej Decibel! Tack för en super-sida :)
Jag har en fundering jag tänkt på länge.. En person man är kär i, vad "händer" egentligen med deras brister? Kommer jag att älska allt som har med den personen att göra, även om det inte är något positivt? Tex. om personen är otroligt tramsig ibland, kommer jag bry mig om det, eller försvinner det när man är kär? Man kan ju vara kär i en person, men tveka om man vill göra något åt det pga personens brister..
Förlåt för min hemskt dåliga formulering, vet inte riktigt hur jag ska få fram min undran hehe :)
Ibland kan jag bara känna mig så obeslutsam, eftersom jag gillar personen men den har ändå några saker som får mig att verkligen inte tycka om den. Förstår ni? Det gör knappt jag ;)
Jag irriterar mig helt enkelt på detta.. Vad händer? Borde man strunta i dessa felen eller försvinner de "magiskt" när man är kär?
Kram! Förvirrad skåning :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
03.04.2014
Hej och tack för berömmet! :)
Vi håller absolut med kommentaren du fått av Göteborgstjejen - när man är nykär fäster man oftast inte så mycket uppmärksamhet till personens brister. Och det skall man ju inte göra heller, det finns ju så mycket goda sidor som man kan koncentrera sig på - ingen är perfekt, inte ens man själv! ;) Visst finns det alltid "dåliga" sidor som man inte gillar eller som man stör sig på, det behöver inte vara frågan om någon man är kär i, det kan vara systern eller bästa vännen eller någon annan - men dåliga egenskaper finns det ju hos alla, man måste bara lära sig att inte bry sig så mycket i dem.
I ditt fall låter det som om du skulle analysera de människorna du är intresserad av lite för mycket. Kanske analyseringen har något att göra med att du inte vågar ta steget att bli kär "på riktigt" och kanske tom satsa på ett förhållande?
Om man tänker på saker ut och in och för analytiskt, är det ju självklart att man kommer att hitta brister och irriterande sidor hos vem som helst. Kanske du kunde låta bli att titta för noggrant och söka efter det dåliga hos människor, fokusera hellre på saker som får dig att bli intresserad - varför blir du förtjust i just den eller den personen? Och lita på den känslan. Visst, chansen finns att hjärtat kan få stötar och törnar när man vågar chansa och sätta känslor på spel - men är det bättre att lära sig från saker och uppleva ens små lyckoglimtar med någon annan än att låta bli för att killen/tjejen kanske var för blyg, högljudd eller tramsig?
Och nej, bristerna kommer inte att försvinna magiskt, man måste bara bestämma sig om man tål dem eller inte. Vissa hårda kanter slipas nog bort genom förhållandet, för vi "uppfostrar" varandra hela tiden och vi mognar och växer ju också. Andra saker igen sitter som berget och de måste man antingen lära sig att leva med - eller söka sig någon annanstans. Det finns inte två människor som passar perfekt ihop, lika lite som det finns en endaste människa som är perfekt. Vi är alla mänskliga - och det är ju det som är så skönt också, för då får man ju också vara sig själv utan att behöva dölja allt tänkbara fel och brister. Men som sagt, ibland kan de överdrivna kraven vi har på en partner vara bara ett skydd, något att skylla på ifall det skulle gå åt skogen.I slutändan var bristerna kanske inte så farliga som man trodde?
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott