annorlunda relation
17.11.2015
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans länge. Men vi är båda som personer ganska blyga, men passar ändå bra ihop. Vi är som gjorda för varandra <3 Det tråkiga är att vi bor så långt ifrån varandra, vlket betyder att vi träffas endast några ggr/år. Och ofta känns det jättepirrigt att träffas när man inte sett varandra på typ flera månader och plötsligt känns det så svårt att prata med varann. Men det senaste året har vi äntligen blivit mer avlslappnade tillsammans, och vi har nu börjat "våga" berätta för varandra hur mycket vi älskar varandra osv.
På något sätt känns vår relation så annorlunda jämfört med kompisars, de bara träffas, blir ihop och så plötsligt någon månad senare är de förlovande och verkar inte alls ha några funderingar eller problem gällande relantionen. Allt bara flyter på liksom!?
Själv har min pojkvän och jag jobbat i år med att "bygga upp" vår relation och har ändå inte alls kommit lika långt.. Jag älskar honom såå mycket och har länge drömt om förlovning. Problemet är bara att jag inte kommit mej för att prata med honom om saken, vet inte hur jag ska börja..? Känns också som att jag skulle vilja prata med honom om det ansikte mot ansikte och inte via telefon. Vi har planerat att träffas inom någon vecka och skulle så gärna prata on det då! Men vet som sagt inte hur jag ska ta mod till mej, har ni några tips och råd åt mej? Önskar så att vi kunde komma längre i vår relation när vi äntligen fått början!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.11.2015
Hejsan, Det låter onekligen som att ni har ett lite annorlunda förhållande. Men det beror ju på att ni bor långt ifrån varandra och inte kan träffas var och varannan dag. Men på det sättet hålls ju glöden kvar och ni känner pirret fast ni varit tillsammans flera år. Ni nöter inte ut varandra.
Jag funderar lite över om ni ska gå vidare i ert förhållande, förlovning mm. Hur ska ni göra då? Ni kan ju inte för evigt bo så långt ifrån varandra, eller? Har ni funderat över om någondera av er kanske kunde flytta lite närmare den andra? Nu vet jag ju inte om ni studerar eller jobbar eller vad ni gör, det kan ju också ställa hinder ivägen om man har studier på gång i en stad längre bort, då kan man ju inte sådär bara flytta på sig mittiallt.
En annan grej är också att hur bra känner ni varandra egentligen om ni visserligen varit tillsammans i flera år men endast träffat varandra några få gånger i året.Om man förlovar sig så har man ju tänkt gifta sig inom en rätt så nära framtid. Då är det ju nog viktigt att man verkligen känner sin tilltänkta och vet att man faktiskt skulle kunna leva ihop. Det är ju lite annorlunda om man bara träffas nån gång och korta stunder, ens sämre sidor hinner kanske inte komma fram då ;)
Nu menar jag inte att ni inte skulle vara rätt för varandra eller något sånt, ni är säkert jätte bra för varandra, men kanske borde ni ändå tillbringa lite mera tid i vardagen tillsammans innan ni förlovar er. Så ni kan lära känna varandra ordentligt och vet vad ni ger er in på när ni väljer att leva ihop med varandra. Jag vet att folk förlovar sig ganska lättvindligt i dag, vissa tar det inte alls på allvar utan tycker att om det inte funkar så bryter man förlovningen. Jag kanske är gammaldags men jag tycker ändå att det är lite mera på allvar om man verkligen bestämmer att förlova sig med varandra.
Men för att ni ska kunna gå vidare i ert förhållande så tror jag att det skulle vara bra om ni träffades och kunde diskutera hela saken. Det är inget som man ska ta via telefonen, precis som du skriver. Ta mod till dig bara och säg att du har funderat över det här och hör vad han har för funderingar och tankar. Kanske han har gått omkring och funderat i samma banor, men inte heller vågat säga något.
Om ni bestämmer er för att gå vidare till nästa nivå i ert förhållande så hittar ni säkert ett sätt att kunna tillbringa mera tid tillsammans. Bara man vill så går allt <3
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna