Äppel
13.08.2017
Hej
Så jag skikkar med en pojke jätte mycket, o Han flirtar o ger mig komplimanger. Men när man som är med varandra i grupp så pratar han jätte mycket med andra flickor och bara jätte lite med mig, o sitter själv med en flicka o pratar ibland.
Alltså är han blyg eller vad händer?
safari

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.08.2017
Hej!
De flesta som är i början av en förälskelse vill inte visa det åt andra. Det är den troliga förklaringen till att den här killen undviker dig i sällskap men gärna umgås med dig på tumis. Speciellt via skärm, så att han dessutom kan gömma sig lite bakom den också ;).
Om du funderar på hur folk brukar bete sig när de är kära, så ser du troligen ett mönster. Det är tänkbart att han följer detta klassiska mönster, även om vi såklart inte kan garantera att det är just så här i hans fall. Men när man är intresserad av någon, så är man ofta livrädd att någon annan ska få reda på det. Man tror att de ska retas då, kanske berätta på något vis för den man gillar, kanske avslöja det åt sådana som man skulle dö av skam om de visste om det. Och framförallt retas ifall hon inte besvarar ens känslor, se en som världens största loser! Men också kanske nappa henne själv istället, kanske inte acceptera henne eller tvärtom, anse att hon är för bra för en.
Så då gör man allt man kan för att ingen ska märka att man gillar en viss tjej - man kan till och med gå så långt som att exempelvis låtsas vara intresserad av någon annan tjej, bara för att throw them off the track. Men vanligtvis syns det på att man låtsas vara upptagen med annat när personen man gillar kommer in i rummet, säger "int bryr ja nu mig om vann hon e" när någon kompis påpekar att hon kom in i rummet, ser åt annat håll, låtsas obrydd osv... Kanske visar man mera av sig själv på tumis, till och med i en chatt - även om man där säkert alltid är lite rädd att hon ska visa det man skrivit åt kompisar - men frågan är om man någonsin visar allt av sitt riktiga jag innan man faktiskt blivit ett par. Eller helst kanske varit ett par en stund och det värsta nyförälskad-nyihop-nervositeten börjar lägga sig.
Ibland kan det dock hända att man kanske nog är intresserad av en person, men inte vill dela det med hela världen av andra anledningar. Kanske för att man har på gång med någon annan också - eller känslor för någon annan också - eller till och med flickvän. Kanske för att man vet (eller inbillar sig) att kompisarna inte skulle acceptera den man har kontakt med. Kanske för att man bara vill ha lite kul på sidan, sådär som tidsfördriv, men vill inte binda sig till någon flickvän. Kanske för att man vill upprätthålla ryktet av att vara en player... Ibland är det så, men det är nog inte det första du ska misstänka när det gäller den här killen. Skitstövlarna är ändå undantagsfall, inte regeln, så ge honom en ärlig chans.
Försök dock att själv vara den som har mod nog att gå fram och prata med honom om han nu inte kommer fram och pratar med dig av sig själv. Kanske han bara är blyg när det kommer till att prata irl med någon han verkligen är intresserad av, men sådana han inte bryr sig desto mer om eller är kompis med kan han lättare sitta och prata med? Det är också vanligt. Att man är så nervös när man är kär att man inte litar på sig själv när man är f2f, utan tror att man ska säga något fånigt, göra bort sig, stamma osv? Att det däremot går lättare via chatt. Och varför vänta på att han ska ta de första stegen, kan inte du göra det? Svarar du nu att du är för blyg, så vad är det som säger att han är modigare än du? Han kanske är lika blyg eller blygare, och då kanske inget någonsin kommer till skott mellan er? Och händer inget någonsin, så kommer en av er förr eller senare att tappa intresset. Så modigt nu bara <3 (y)!
Hälsar Liselott