är den populära killen kär i mig
11.05.2015
hej jag vet att det ställs många sånna här frågor men det är alltid lika svårt och denna gång kan jag inte vända mig till mina kompisar. Det är nämligen så att den populäraste kille i klassen verkar intresserad av mig. själv ingår jag inte i den populära tjejgruppen men är väldigt omtyckt av alla. För det första kollar han mycket och en gång kollade han inte bort även fast jag kollade tillbaka. På något sätt så lyckas han alltid hamna bakom mig när vi ska in i klassrummet och rör mig väldigt ofta på ett oskyldigt sätt tex att han snuddar vid mig när han går förbi. Han frågar när jag fyller år i sammanhanget även fast han inte behövde och valde att sätta sig bredvid mig i soffan och på bänken då jag nämnde att jag är dålig att hålla ögonkontakt och då kollade han in i mina ögon. Han busar mycket men när han gör något på mig så är det som om han genast ångrar sig och busar på någon annan mer istället. Men han låter mig inte följa hans privata instagram men jag tänker det kanske är för att han inte vill att jag ska se bilderna. Han är endast på mig ut mitt 'gäng' också men vissa dagar så ignorerar han mig men tänker då att han kanske inte vill vara för på?
Jag vet att ni har svårt att säga det solklart men jag är en tjej som är jätte blyg och inget vidare självförtroende, snälla hjälp
tack på förhand hulle

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.05.2015
Hej hulle!
Hm, intressant... Men först lite om det här med att vara populär. Det kanske ofta verkar så att i en årskurs eller i en klass, så finns det de som liksom står högst upp på rangskalan, som "alla" vill vara med och "alla" beundrar. De som man brukar kalla populära eller poppis. Delvis så finns förklaringen nog i vår mänskliga natur, vi har som människor lite en tendens att söka ledare och ordna upp oss i något slags hierarki, så att det även brukar finnas ett bottenskikt. Men bara för att en viss typ eller ett visst gäng är populära ett visst år betyder det inte att de alltid kommer att vara det, inte ens är det garanterat under hela skoltiden. På klassträffar 10 eller 20 år senare brukar det bli mycket förvåning över vem som faktiskt lyckades i livet - och förvånansvärt ofta blev det inget storslaget av de som var på topp i högstadiet. Och i sig kanske de sist och slutligen inte är så märkvärdiga ens under högstadietiden, men alla runtikring har bara blivit vana vid att se dem som Nr.1. De runtomkring kanske upprätthåller och förstärker hierarkin och uppfattningen om vem som är pop och vem inte mera än de populära själva gör. Detsamma gäller också de mobbade, nördarna, de gråa mössen osv.
För det tredje så ÄR faktiskt även de populära bara människor som kan bli förälskade eller förtjusta i vem som helst. De måste inte "hålla sig inom sin egen klick"! Visst kan det finnas ett visst socialt tvång, typ att folk tycker att någon populär "bytt ner sig" om hen börjar dejta en medelmåtta eller nolla. Men å andra sidan har de populära kanske ofta en lite starkare självkänsla än medeltalet, just tack vare att de ofta fått bekräftelse och beundran, så då kanske de faktiskt VÅGAR bli ihop med någon som inte befinner sig lika högt upp på rangskalan som de själva.
Med andra ord, så varför skulle inte den populäraste killen i klassen kunna bli förtjust i just dig?!? Du skriver ju själv att du är omtyckt - så tro åtminstone på andras omdöme då och inse att du visst är tillräckligt bra och värd att älskas! Om du däremot bara klankar ner på dig själv, säger att det är omöjligt att en sådan som han kan tycka om en sådan som dig, så kommer du troligen undermedvetet att stöta bort honom - i värsta fall få honom att tro att du har rätt i att du inte duger åt honom. Så upp med hakan bara, vännen, du är visst bra flickvänsmaterial! Och definitivt värd en populär kille! Skit också i vad andra kanske kommer att tycka! Är det deras kärleksliv det är frågan om? Nä, det är ditt och ditt kärleksliv har de inget med att göra!
De exempel på hans beteende som du räknar upp tycker vi låter som intresse, ja! Hur mycket intresse är svårt att säga, men oavsett tycker vi att du ska pröva se om du kan förstärka det. Försök att åtminstone härma hans beteende, alltså snudda "oskyldigt" i honom, ta initiativet till att busa med honom, håll dig fysiskt nära honom osv. Du kan till och med flirta lite! Vaddå, snart är det sommarlov, så skulle det totalskita sig så syns ni ju ändå inte på ett tag framöver och sedan kan du låtsas som om det aldrig hänt. Men OM det skulle lyckas?! Då har ni en låååång ljuuuuvlig sommar framför er - utan alltför många som ser er och kan ha åsikter om er. Tuta och kör, go for it girl, friskt vågat osv! Livet är för kort för att fega ur en massa chanser bara på grund av en massa inbillade hinder - speciellt hinder som man håller upp som sköldar framför sig bara för att man är rädd att misslyckas!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna