Är det mitt fel?
16.02.2015
Hej, jag och min pojkvän har haft sex ganska många gånger Inte alltid men ganska ofta så tappar han ståndet innan han hinner komma, jag blir lite orolig för det har hänt några gånger, är det mitt fel? MyNameIsNea
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.02.2015
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Vill genast börja med att säga att det inte är ditt fel.
Problem med att hålla ståndet är inte alls ovanligt. Det är ett
vanligare problem än vad man kanske tror. Många män får problem med
sin erektion någon gång under livet, ofta är det tillfälliga problem. Det kan komma
redan som ung men i ännu större utsträckning som äldre.
Varför kan vissa då få erektionsstörningar/problem med att hålla ståndet?
Det kan bero på prestationsångest, rädsla att bli överraskad av tex
föräldrar och pga det kanske man inte riktigt kan koncentrera sig på
själva samlaget, stress, trötthet, mediciner, sjukdomar, livskriser,
rökning och alkohol kan också påverka. Det är också bra att ha ett
pålitligt preventivmedel, tex p-piller, oro för att flickvännen ska
bli gravid kan också påverka ståndet, endel män kan också reagera
negativt på kondomen. Då är det bra att prova kondomer av annan
storlek, tunnhet mm.
Du skriver att han ibland tappar ståndet för fort. Det är jätte fint
att ni också har lyckade samlagserfarenheter bakom er.
Har ni tillsammans försökt fundera på varför det ibland går bra och
ibland sämre. Det bästa ni kan göra är att tillsammans fundera på
den eventuella orsaken bakom. Har de misslyckade samlagen tex räckt
längre än de lyckade? När det en gång misslyckats och ståndet
försvunnit för fort så påverkar det så klart följande samlag genom att
din pojkvän säkert är rädd för att misslyckas igen, han är säkert
också orolig för vad du tänker. Det är inte lönt att göra så stor
affär av det hela utan om man misslyckas ibland så är det bara att ta
nya tag utan att desstu mer gräva ner sig.
Mvh Eva-Maria, hälsovårdare
Ungdomsliv.fi