Är det sant eller falskt?
06.01.2023
Att älska nån är en svår sak för att man vill att personen man älskar älskar en tillbaka men jae itn riktit sker på det. Om personen verkligen har inget intresse i ditt liv men ändå säger att han älskar en…ede sant aller falskt?. Det är specillt svårt för mig för att mina tankar övertänker allting. Förr bruka han vila vara med mig konstant men nu känns det som om han bara ignorera när ja frågar. Han kallar mig söt och gullig bara om jag säger det till han först men han kan aldrig söga det först nåmer… han bruka. Är det sant eller falskt? Jag vågar inte säga något till honom längre om mina känslor för att han skrattade åt mig med sina kompisar när jag fösökte vara seriös. Han har verkkigen inget intresse vad ja tycker och tänker och han kan såklart inte själv öppna upp för att han ”inte litar på mig?” Jag vet inte vad jag ska tro längre. E vårt föhållande ett skämt fö han. Ja vill verkligen inte övertänka denhär situasionen men ja kan itn prata med honom om det och jag kan int fråga honom något för att han reagerar så dåligt. Om han inte vill vara med mig längre så vill jag heldre veta det nu än få veta att han har varit otrogen mot mig. Va än jag söger så tror han att jag skyller,klagar,e arg whatever fast jag inte är set. Dehär är inte hälsosamt för min hälsa och ja kan int helst peata med han om de. Men han säger ändå att han älskar mig. Är det sant eller falskt? Anonym
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.01.2023
Hej!
Jag kan inte tala för vad din pojkvän tänker och känner och därför är det inte möjligt för mig att svara på om han älskar dig eller inte. Men du säger själv att det inte är hälsosamt så som det är nu och att det inte är bra för din hälsa heller. Det är viktigt att du lyssnar till dig själv och vågar lita på din egen magkänsla. Jag förstår att om man har en tendens att övertänka saker så blir man ibland osäker på sina egna känslor. Men du listade upp en hel del saker som inte är speciellt sunda i ditt förhållande och det märks att du vet om att dessa saker inte är hälsosamma.
Även om din pojkvän älskar dig är hans beteende och hans attityd mot dig inte okej. Du ska inte behöva acceptera det om det får dig att må dåligt och tvivla på hans känslor för dig. Om du konstant går runt och funderar på om din pojkvän älskar dig eller inte så tar förhållandet mer ifrån dig än vad det ger. Mitt främsta råd som jag brukar ge när det kommer till förhållanden är att man behöver kunna kommunicera och det verkar som att du har försökt (väldigt bra gjort av dig!) men att han blir defensiv.
Det är minst sagt en röd flagga om ens partner gör narr av ens känslor och har kommunikationssvårigheter. Du ska inte behöva vara olycklig och osäker i en relation. En hälsosam relation ska ge mer energi än den tar, du förtjänar att känna dig trygg med din pojkvän och att bli hörd när du talar om dina känslor och behov. Du förtjänar att få lika mycket kärlek som du ger och du förtjänar en partner som intresserar sig för dig och dina tankar och känslor.
Vi kan säga så här, om jag hade svarat "Ja, om han säger att han älskar dig så gör han det" - skulle problemen du upplever i förhållandet försvinna då? Jag tror att frågan du behöver ställa dig själv i nuläget är inte om det är sant eller falskt att han älskar dig utan fråga dig själv istället: "Hur vill jag känna mig i ett förhållande?" och "Hur vill jag bli behandlad i ett förhållande?". Kan du försöka prata med din pojkvän om vad som skulle få dig att känna dig trygg i förhållandet och vad du behöver från honom för att må bättre i er relation framöver? För du förtjänar att må bra!
Kram,
Rosanna