är det udda?
02.05.2014
Hejsan Decibel!
Har en simpel fråga, som kanske kräver ett komplicerat svar, helt beroende på er :)
Jag undrar bara, är det konstigt att jag har varit tillsammans med samma "man"/kille i dryga 4 år? Jag är ju 18, blev tillsammans med honom något innan jag fyllde 14. Jag säger inte att vi varit döds-seriösa i alla dessa år, men vi lever nu ett samboförhållande tillsammans.
Orsaken till att jag frågar är, att jag tycker att det är lite pinsamt att säga till någon att "hej, jag är 18 och har varit med samma kille i 4-5år, tjena!".
Vad tycker NI? Vad tror ni ANDRA tycker?
Tack på förhand!!
;)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.05.2014
Hejsan, tjaaaa det kan bli ett komplicerat svar på din fråga faktiskt ;)
Men för det första så ska man inte bry sig så mycket i vad andra tycker och tänker, om det känns bra för er och ni känner att ni har växt samman och inte ifrån varandra under dehär fyra åren så tycker åtm jag att det är det viktigaste. Vad sen andra tycker och tänker spelar mindre roll, det är ju ni som ska trivas tillsammans, eller hur?
Jag kan tänka mig att det finns en del som kanske tänker att ni var alltför unga att "hitta den rätta" då för fyra år sen, men det finns ju inga regler och direktiv vad gäller våra känslor, som tur är. Var och en gör som det känns bäst! Dessutom mognar vi i olika takt, vissa tidigare och andra senare. Ni kanske hör till de som mognar tidigare :) Det beror ju också på hur man är som person, kanske ni båda varit väldigt trygga i er själva redan från början och kunnat behandla varandra med respekt och inte förlöjligat varandra då man ska styla för kompisarna.
Sen att det inte varit "döds seriöst" ända från början säger ju bara att ni varit förnuftiga och kloka tycker nu jag. När man är 14 år ska det inte vara för allvarligt, man ska ha möjligheten att kolla runt lite, skoja och flirta med olika personer och inte vara bunden till en och samma. Jag menar ju inte att man ska strula runt med en massa olika men det är nog viktigt att man ändå får känna att man haft ett val och att man har fått se på andra. Om man känner att man blivit intvingad i något som 14 åring och blivit kvar av gammal vana eller för att man inte vågar bryta upp så är det illa, då har vi gått tillbaka till tiden då ens föräldrar bestämde vem man skulle gifta sig med. Det klingar inte bra i mina öron iaf. Men nu är ju inte fallet så med er. Ni har hittat varandra ganska tidigt i livet men växt ihop under årens lopp och säkert utvecklats tillsammans, det är egentligen en sak som folk kunde avundas er. Jag tycker ni/du ska strunta i att fundera över den här grejerna och bara njuta av din jätte fina härliga kille som du haft förmånen att få växa upp tillsammans med. Fast ni säkert vet det mesta om varandra så ska ni ändå se till att det alltid finns lite spänning och "små-hemligt" kvar att ta reda på om varandra ;)
Jag önskar er all lycka och välgång vidare i livet tillsammans!
Kram från ungdomsinformatören Sanna