Är han ointresserad efter andra dejten?
31.07.2017
Hej!
Jag matchade med en kille på Tinder och vi klickade verkligen direkt med varandra. Vi har nu pratat med varandra över en månad och vi har gått på två dejter. Den första var en klassisk café dejt. Den andra dejten var mycket längre dvs. vi hittade på saker att göra hela dagen. Vi gick på café, ut på promenad, besökte olika ställen. Han verkade gilla mig för han drog verkligen ut dejten in i sista sekunden. Men när vi väl kom hem till honom på parkeringen så stod hans föräldrar där. Vårt hejdå blev väldigt stelt och pinsamt. Vilket jag ångrar nu då jag skulle kunnat ha tagit det lite lugnare. Men hans föräldrar fick mig på andra tankar att jag glömde att säga tack för dagen och att vi kan träffas igen.
Varken jag eller han försökte inte ha någon fysisk kontakt men jag försökte gå och sitta honom väldigt nära, vilket han verka vara bekväm med. Nu verkar han dock vara väldigt ointresserad av mig helt plötsligt. Det här tagit 6-10 timmar för honom att svara på mina meddelanden. Jag skickade ett meddelande direkt då jag märkte att jag glömde tacka honom och att jag vill gärna träffa honom igen.
Jag är rädd att jag missade min chans att få en tredje dejt pga den där hemska avslutet på dejten pga hans föräldrar - om jag skulle ha tagit det lite lugnare. Han har själv inte nämnt att han vill träffas igen. Så borde jag föreslå det och fråga honom?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.08.2017
Hej!
Ingen typ av relationer i livet är så knepiga som kärleksrelationer och kräver så mycket tankearbete. Det är som om vi skulle bli väldigt nojiga och tvivlande och överreagerande så fort det kommer till något som ens lite handlar om kärlek - inte blir vi ju sådana där osäkra och överanalyserande asplöv när vi träffat nya kompisar eller arbetskamrater eller liknande ;) Så mitt första allmänna råd blir nog därför att försöka ta det lungt och försöka se det hela utifrån. Vilken tolkning skulle du själv göra om du hörde den här storyn från någon annan, vilka råd skulle du ge ifall det var en kompis som berättade det här?
Som jag ser det, så verkar det nog ha varit en stor grej för honom att hans föräldrar fick träffa hans dejt. Vad det i sin tur kan bero på kan det finnas tusen olika förklaringar till och det är bara han som vet vilken som stämmer.
Kanske han överlag vill hålla sitt kärleksliv och sitt familjeliv vitt åtskilda? Det är ju verkligen inte ovanligt att barn (speciellt pojkar verkar det som) väljer att inte berätta något om sitt kärleksliv för mamma och pappa, att de till och med skäms ögonen ur sig om föräldrarna ens får nys om att de HAR ett kärleksliv. Vissa är känsligare med det där, andra berättar precis allt hemma vid köksbordet. Eller kanske tyckte han att du överlag är hans ensak än så länge och skulle ha reagerat lika om det var någon kompis eller bekant ni sprang på? Eller var han rädd att de skulle reta honom för att de ertappat honom med en dejt? Eller att de skulle fråga en himla massa om dig. Eller att de inte skulle acceptera dig? Eller så skämdes han för dem och trodde du skulle tycka sämre om honom för dem? Eller så trodde han att du misstänkte att det var planerat och att han då skulle framstå som någon mammaspojke som vill presentera dig för föräldrarna direkt? Eller att det skulle betyda för mycket ifall du träffade föräldrarna direkt, som om han därmed skulle tycka att er relation är betydligt allvarligare än vad den borde vara efter andra dejten? Eller så skäms han för att han bor hemma ännu? Eller så vet de något om honom som han inte vill att du ska veta, typ att han egentligen har en flickvän - eller en fru!! Eller bara just gjort slut med någon föräldrarna gillade? Eller vadsomhelst, som sagt, tusen tänkbara förklaringar.
Sedan kanske bara känslan av awkward och pinsamt och ertappad-med-en-hemlighet smittade av sig från själva situationen till dig i hans skalle? Man gör ju så ibland här i livet, utan att vilja det medvetet, allså kopplar ihop en obekväm händelse med en människa eller en typ av situation. Det värsta exemplet jag kommer på just nu var en tjej som dejtade en kille från en högskola i stan och så fjärtade hon när de skulle hångla och efter det undvek hon alla sitzar i stan för hon kände skam och obehag för killar i just den skolans halare. Klart att man oftast vet att den kopplingen är oresonlig och ologisk, men man kan inte låta bli att låta det färga av sig på människorna man upplevde den med. Och speciellt så här tidigt in i en relation, när det knappt hänt något än, kan nog pinsamhetskänslorna väga tyngre än intresset gjorde. Tyvärr. Ifall det här alltså är förklaringen, det vet vi ju inte.
Eller så kanske han bara skäms för hur HAN betedde sig när ni sprang på dem, typ stel och konstig - och tror att det avskräckt dig, fastän du låtsas vara artig nu efteråt.
Eller så kände han sådär överlag bara inte tillräckligt med intresse för dig för en tredje dejt, och det märkte han speciellt tydligt när det oförhappandes kom till att visa upp dig inför andra? Det är inte så kul att höra, nä, men i dagens dejting-miljö är det ju ännu helt okej att tacka nej efter andra dejten, eller?
Visst ska du ge det hela en sista chans, bara så att du vet att det säkert inte lämnade något outforskat där. Visar han sig ännu sval och ointresserad då, så är det det du får tro på. Man kan ju inte alltid heller försöka tolka in en massa som en chansning att något ska träffa rätt, utan man måste se det som finns framför ögonen på en, det som är sak och fakta, och utgå från att det är det som är sanningen. Svarar man tex inte på 6-10 timmar flera gånger i rad så är det nog tyvärr ett ganska tydligt tecken på ointresse, tycker jag. Klart att det KAN finnas undantag, typ att han sovit eller varit utan accu, men då skulle han säkert ha skrivit det också, så att du inte skulle missförstå något. Så troligen blev det inte mer av denna kärlekssaga. Då är det bara att värdigt tänka "jamen det var trevligt att träffas, hejdå" och gå vidare med sitt liv. Det kommer fler kärlekssagor, förhoppningsvis med mååånga fler kapitel <3
Hälsar Liselott