är hon intreserad/ hur vet man?
03.11.2013
Hej! Hur vet jag om en tjej i min klass är intreserad av mig eller ei? Jag vet inte själv heller hur jag skall visa intresset, jag går i lås när hon är nära. HJÄLP!!!!! help!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.11.2013
Hej!
Ja huvaligen, det finns nog få värre situationer än den här i livet, då när man inte VET om den man gillar gillar en tillbaka. Och när man inte vet hur man ska ta reda på det utan att avslöja sig själv alltför mycket. För det är ju så med förälskelse att det finns en massa stolthet och känslighet inblandad också - ingen vill ju blir dissad, utskrattad, omtalad osv, men det är extra känsligt när man är intresserad av någon. Samtidigt kanske de flesta andra också vet hur det känns att vara rädd för att bli dissad på ett fult sätt - och så är ju de flesta schysst uppfostrade - så de hanterar eventuella kärleksförklaringar på ett snällt och hänsynsfullt sätt och kommer inte alls att stå skrattande i korridoren och peka finger. Därför är oftast de skräckscenarion man spelar upp i sitt eget huvud tusen gånger värre än det brukar bli i verkligheten.
Det kan vara väldigt lätt eller väldigt svårt (eller mittimellan för den delen) att se ifall någon är intresserad av en. Det beror helt på hur skraj den människan är att visa att hon är intresserad. Vissa är dödligt blyga, försiktiga, generade eller "slutna" som människor och vågar knappt titta åt hans håll fastän hon är himlastormande förälskad. Andra igen tar tjuren vid hornen och vågar ta ögonkontakt, flirta eller till och med fråga rakt ut, till och med fastän hon inte är så där stormförtjust utan bara lite intresserad. Men det finns vissa klassiska tecken, främst inom kroppsspråket, som både du kan använda och som du kan se ifall hon visar dig.
Först lite tips på hur du ser om hon lagt märke till att du existerar på "det" sättet: Blir hon annorlunda när du stiger in genom dörren? Spänner hon plötsligt kroppen när hon märker dig, sätter sig rakare i stolen, drar händerna nervöst genom håret eller rättar till tröjan, slickar sig om läpparna, kastar snabba blickar åt ditt håll, tappar pennan eller fumlar med något, leker med sitt halsband eller håret, börjar ivrigt diskutera något med kompisen, skrattar ovanligt högt eller kastar med håret, putar ut bysten, låtsas jättekoncentrerad på något annat...? Hurudan är hon när du pratar med henne (eller henne + kompisar)? Rodnar hon eller ser annars ansträngd och spänd ut, ler hon mycket, skrattar åt dina skämt eller liksom hör allt du säger, tittar hon ömsom på dig och nervöst bort igen, har hon tunghäfta, stammar eller pladdrar, söker hon sig närmare dig fysiskt - fast hon kan också försöka gömma sig bakom kompisar eller rusa iväg utan orsak, frågar hon dig om saker...? Motsatsen igen är att hon sitter som en hösäck, faktiskt inte alls tittar åt ditt håll, koncentrerar sig helt på något annat eller spanar mot något annat håll, är helt normal och knappt lägger märke till dig när du stiger in i rummet?
Det du kan göra: sök hennes blick och försök att hålla den en sekund "för länge". De första gångerna kan du se allvarlig ut, men sedan kan du börja le när hon möter din blick. Gör små gester som att hålla upp dörren för henne eller plocka upp något hon tappat. Håll ett öppet kroppsspråk mot hennes håll när hon är nära (alltså INTE dra upp axlarna och kura ihop dig, titta ner i bordet och mumla). Fråga henne om saker, vadsomhelst från läxor till om hon fryser, om hon såg på Idol i fredags eller vad det blir till lunch. Det behöver alltså inte alls vara några märkvärdiga saker, inget som någon annan kommer att lägga speciellt märke till, men som faktiskt kommer att få HENNE att lägga märke till dig. Och börja fundera på dig som en kille och inte bara som en i mängden av skolkamrater. För det magiska med att någon visar intresse är att man väldigt lätt blir intresserad själv. Det liksom smittar, för man börjar faktiskt undra och ju mer man försöker se fler tecen på intresset, desto mer börjar man tänka på och till och med drömma om killen själv. "Tänk om han gillar mig" kan vara gnistan som behövs för något mer. Rätt som det är föreställer hon sig att vara ihop med dig - och då ska du nog vara en riktigt motbjudande äckelskitstövel för att hon ska dissa tanken på dig. Är du en helt normal kille bland alla andra, så kan det nog hända att hon inte alls skulle ha något emot att lära känna dig lite närmare nu när hon fått upp ögonen för dig. Bara för att man vet att någon redan är intresserad av en så kan man faktiskt själv få känslor. Det händer inte alltid, men förvånansvärt ofta. Och är du ärlig och seriös, så kommer hon inte att ge dig nobben inför hela skrattande skolan. Snarare alltså så söker hon din blick och hoppas på att du ska våga ta första steget! :D
Så VÅGA! Ett som är säkert är att inget kommer att hända om du inte gör något. Kärlek handlar om att våga ta chanser fastän det kan gå åt pipan, för annars kan det inte gå strålande bra heller.
Vi håller tummarna! Hälsar ungdomsinfroamtörerna Liselott och Lena