Är kär
24.02.2015
Hej! Jag behöver eran hjälp!
Jag är kär i en kille fast vi inte känner varandra så mycke de är 3 veckor sedan jag träffade han för första gången. Mina känslor för honom är så starka , jag kan i te sluta tänka på honom. Vi har kontakt via sms , vet inte vad han känner för mig men när jag inte smsa honom på en eller två dagar så sms han och vill veta vart jag är och vad jag gör , han åker ofta förbi min lägenhet för att kolla om jag har någon hemma efter som jag bor på btv så kan man se ut ifrån och han ringde mig å sa att han gick förbi din lägenhet såg att du hade besök , jag sa ja de är mina föräldrar som är här . Vet inte vad han tänker eller vad han känner för mig men jag är kär i han och håller på bli galen , vågar inte sega till honom att jag älskar han å de är jo bara tre veckor vi började lära känna varandra de är kanske för tidig men mina känslor är så starka har aldrig kännt så förut för någon annan. När jag ser han i stan min kropp börja skakar och jag vill bara gömma mig. Vad skulle ni tippas mig? Tack Fia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.03.2015
Hej Fia!
Kärlek är aldrig lätt, oavsett om man är 13 eller 33 - och en nyförälskad 33-åring kan nog känna sig precis lika osäker, nervös, blyg och skakig som en 13-åring. Men oavsett om man är 13 eller 33, så finns det inga genvägar runt det stora steget att VÅGA. Vill man vinna något, så måste man i alla fall våga spela. Och när det gäller kärlek så är insatsen oftast just att våga visa eller berätta vad man känner. Alla skulle vi så gärna, i situationer som denna, vilja få något slags garanti eller facit på hur det kommer att gå, om det kommer att vara värt att samla modet och våga språnget. Men kärlek funkar aldrig så. Och kanske är det även därför den är så fascinerande. Fantastisk och skrämmande på samma gång. Så mycket är dock klart: fegisarna får inte uppleva så mycket av det fantastiska...
Så skicka nu ett sms åt honom att han ska komma in på en kaffekopp nästa gång han åker förbi och ser att du är hemma. Du kan ju skoja till det med att han inte ska köra genom husväggen som i en Gevalia-reklam eller något ;). Men vill han träffa dig så kommer han att nappa på din krok snabbare än kvickt. Gör det inte så komplicerat och försök att inte ladda med för mycket förväntningar. Det finns inga "rätt" saker att göra, inga "fel" saker att säga - det finns inget färdigt manuskript för kärlek och det ger faktiskt mera frihet än man skulle tro. Var inte rädd för att göra bort dig eller att han ska dissa dig, bara lev i sekunden och ta sekunden som den kommer. Händer det så händer det - men du får inte reda på allt som kan hända (positiva saker) om du inte tar chansen!
Lycka till, hälsar ungdomsinformatören Liselott