Att bli nekad
28.07.2018
Hej, Decibel. Flera gånger har jag blivit kär i tjejer som inte varit intresserade av mig tillbaka (så kallad obesvarad kärlek). Det har förstås inte varit så kul. För en tid sedan läste jag en artikel på nätet om att det inte bara är jobbigt för den som blir nekad, utan att det också är jobbigt för den som nekar personen ifråga. Då började jag fundera på detta: Är det verkligen lika jobbigt för den som nekar? Jag tänker mig att det säkert kan vara jobbigt för den som nekar, men att det ändå måste vara jobbigare för den som blir nekad. Har ni/någon av er nekat någon eller blivit nekade eller både och? I så fall kanske ni har erfarenhet, som ni kan dela med er av, av båda delarna?
Tacksam för svar! Romantikern

Ungdomsinformatör Ida svarar
30.07.2018
Hej Romatikern!
De är tufft med obesvarad kärlek, och de får absolut kännas jobbigt. Jag tror nog de flesta känner någon form av ledsamhet när de blir nekade. Människor är olika och situationer kan upplevas olika. Så de är svårt att säga vem som har det mest jobbigt, de beror helt på vilka personerna är och hur de känner. Om en person blir nekad kan de kännas jätte jobbigt men för en annan så behöver de inte vara så jobbigt. Och de är helt okej hur än de känns.
Jag har lite svårt att svara på din fråga om att den som nekar har de lika jobbigt. Min första tanke är att de nog är jobbigare för den som blir nekad, eftersom man får ett nej av den man gillar. Människor fungerar så olika så vissa kan rycka på axeln och inte mera med de, men någon annan kan ha dåligt samvete för att ha behövt såra någon.
Joo, jag har själv blivit nekad och har nekat. När jag har blivit nekad så har jag nog känt mig ledsen och känt att det är jobbigt, ibland en klandrande känsla över vad de är för fel på mig (vilket man inte borde tänka). Men efter en tid så har jag känt en lättnad över att jag vet att den personen inte är intresserad och jag behöver inte längre fundera över de. En annan tanke som slår mig är att om den personen inte är intresserad så vill jag inte heller va tillsammans med den. För om man är tillsammans med någon så vill man va med någon som tycker om en för den man är. De gånger jag nekat någon så har de inte känts lika som när jag blivit nekad, någon gång har jag nog haft dåligt samvete när jag vet att de personerna har blivit ledsna.
Om en tjej gillar eller inte gillar uppmärksamheten efter att hon nekat någon, de är även en svår fråga. De kan vara både och, de är något som kan variera från person och person.
Kram, Ida