Attraherad av 5 år äldre killar
21.11.2016
Hej, jag har på senaste tiden märkt att jag är kåt, saknar någon att älska osv. Men nu för nån månad sen såg jag en bild av en (cirka) 20-årig man. Och jag tycker han är SÅÅ snygg!! Jag tycker också nu att dom i min klass och skola är barnsliga, jobbiga och fåniga. Jag tycker det irriterar nu när jag ser en snygg man i 20 årsåldern på stan då jag vet att jag är för ung. Är dethär för att jag är kåt, mognat tidigare än andra eller är det från person till person? Jag tycker ju ändå vissa i paralellklasserna är snygga men dom är inte tillräckligt mogna än.. Är der normalt att en 15-åring känner sig attraherad av 20-åringar? 15åring

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.11.2016
Hejsan, du har ju fått många kommentarer på din fråga :)
Jag skulle tro att svaret är en blandning av allt möjligt. Det är ju allmänt känt att tjejer mognar tidigare än killar, men visst kan det också vara olika från person till person. Vi har ju alla våra personligheter. Svårt att säga vad som är normalt och vad som inte är det. Det spelar ju egentligen ingen roll heller, men grejen är ju vad som händer sen. Om du bara låter det bli vid att du kollar in äldre killar och drömmer lite om dem så är det nog helt ok, tycker jag. Men om du vill gå längre och faktiskt inleda något med en tex 20 åring så är det lite annorlunda. För det första så är det ju mot lagen att en 20 åring skulle ha sex med dig. Men sen också att en 20 åring som är på en så helt annan nivå i sitt liv skulle bli intresserad av en så pass yngre person, det tyder inte på helt och hållet ok känslor hos 20 åringen, tyvärr. Om det är ett par 2-3 år skillnad så kan det vara helt ok, lite beroende på från person till person, men om det börjar vara mera än 3 år så är det inte alldeles enkelt när den ena ännu är i yngre tonåren. Det händer en massa i våra liv under tonåren. Vi ska upptäcka våra kroppar och börja känna njutning, pirr mm men det går också välldigt olika snabbt för oss var och en. Vissa kanske leker ännu som 14 åringar medan det finns de som fött barn i den åldern. Vi måste anpassa oss efter våra upplevelser i livet. Allt vi är med om formar oss till de personer vi är och kommer att bli.
En person på 20 år eller äldre har redan gått genom kyssar, pirr och smek, hen vill ha mycket mera än så för att vara nöjd. En 20 åring kanske redan har studerat eller jobbat en tid, funderar över bostad, ev. barn så småningom, rör sig på krogen sen flera år tillbaka. Uppskattar lugna hemmakvällar framom att umgås med kompisar. I din ålder ska man vara ute och skratta, flirta och prova på lite av varje, det är inte meningen att man ska tvingas sitta hemma och se på tv och äta chips och dipp. Dessutom orkar man ju inte för evigt bara umgås med sin älskling hur kär man än är, i något skede vill man nog ändå ha kompisar också omkring sig. Hur mycket gemensamt skulle dina och hans kompisar ha?
Det låter negativt och elakt det här nu, jag ser det själv, men om du skulle vara 19 och han tex 25 då är det inte längre lika svårt att få det att lyckas, då skulle ni vara mera på samma plan. När du är myndig kan du spana in dig på äldre killar och det är helt ok.
Men såklart är det vanligt och normalt att man som tjej ser på äldre killar, visst är det så. Det känns extra spännande och lite ouppnåeligt, och helt ok om man bara tittar, men vill man ha mera så vinner man i längden på att söka någon i egen ålder.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna