Bättre sex?
28.05.2015
Hej! Jag har mitt första riktiga förhållande och allt är jättebra! vi pratar om allt och min älskling är öppen och ärlig. Vi hade sex för första gången för ett tag sedan och har efter det haft det några fler gånger. Jag har aldrig haft sex förut och tycker att det är skönt och bra, har ju ingenting att jämföra det med. Men han har haft det förut och säger att han tycker att det är svårare att få det bra med mig än vad det varit med någon annan. Kan det vara så att jag är "för stor" där nere, min oerfarenhet eller måste vi bara fortsätta försöka träna? Har du något tips på hur vi kan få det bättre och vad vi kan prova? Jag har läst att man som tjej kan typ "knipa" under sexet för att krama åt snoppen så att det ska bli skönare. Kan det vara bra att prova eller är det stor risk för skavsår osv?
Tacksam för hjälp och tips! Oerfaren

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.05.2015
Hejsan Oerfaren!
Först en kommentar till din text i hemliga rutan: Hans snopp är lite sned pga av att svällkropparna, som blir blodfyllda vid upphetsning och stånd, blir lite olika stora (de finns en i varje sida av snoppen) och därför dras snoppen lite snett. Helt normalt och ingenting farligt. Beror inte på någonting annnat.
För det första tycker jag att det är mycket oartigt och fult att säga åt sin partner att det är svårare att ha bra sex med honom/henne än sina tidigare partners! :( Det var respektlöst! Hjälper ju verkligen inte dej med ditt självförtroende och din njutning av sex. Du är absolut inte för stor! Slidan är en fantastisk skapelse som är just precis så stor/liten den behöver vara för att anpassa sig efter snoppens storlek.
Ni behöver båda träna! Han är ju verkligen ingen sexguru bara för att han har haft sex med några tjejer! Det fina med sex är ju att man liksom aldrig blir fullärd - det finns alltid andra sätt att prova och nya känsloupplevelser att känna. Jag anser att det bästa sexet har inte alls tonåringar utan det hittar man sen i vuxen ålder när man har en partner som man litar på till 100%, älskar och känner sig trygg med. Allt övrigt sex innan dess är bara lite övning. Ifall man skulle vara fullärd några år efter att man har förlorat sin oskuld så skulle ju människan tröttna på att ha sex i typ 30 års åldern! Nu är det faktum så att lika vanligt som det är att tonåringar har sex - lika vanligt är det att 70åringar har sex. Det du! :)
Självklart ska du testa att knipa om dina underlivsmuskler! Det är en intressant upplevelse för både dej och honom... Men ärligt sagt tror jag att du kniper lite från förr i rena nervositeten. Du lyckas nog inte knipa om så pass och hålla ut så pass länge att du/ni skulle få skavsår. Sjukt får man snarare av att kvinnan inte är tillräckligt upphetsad och därför inte tillräckligt fuktig. Sen är det bara att leka sig fram och testa nya grejer. Det är egentligen bara er egen fantasi som sätter gränser. Jag rekommenderar varmt smeksex. Finlands främste sexolog säger att en kvinna ska älskas med händer och ord. Tonårskillar verkar ha uppfattningen att det är körandet in-ut-in-ut som gör grejen för kvinnan. Det är en felaktig uppfattning som kommer från porrindustin. När man är i ett tryggt förhållande så blir man också mer mån om att partnern ska ha det bra än om sin egen upplevelse. Det är kärlek och respekt!
Ni kan gärna läsa tillsammans på våra informationssidor om sex. Se här, det finns mera att välja i vänstra spalten.  Det finns mycket att lära och min åsikt är att ifall man är mogen nog att ha sex måste man också vara mogen nog att prata om sex.
Det positiva är ju att man kan ha en hel del trevligt medan man övar! ;)
Med vänlig hälsning,  Annika         barnmorska - hälsovårdare