Bedragen av en bedragare
02.05.2014
Hejsan Decibel!
Jag har precis gjort något som man inte skall göra! Jag var inne på min pojkväns facebook, utan att han visste om det!
Jag skulle hata mig ännu mer om jag verkligen inte skulle ha hittat något där. Men saken är den, han har tydligen chattat med en tjej i flera månader!
De säger saker som: "jag vill sova med dig", "jag har en flickvän, men jag vill vara med dig", "synd att jag har en flickvän", "ska vi träffas imorgon?"...
Hur fan ska jag agera?! Ska jag berätta för honom att jag läst det, eller ska jag låtsas som om inget hänt? Dessutom, när de skrev att de skulle träffas, så var jag utomlands!!
Jag vill inte vara den som snokar, men inte heller den som försöker leva med en idiot!
Snälla hjälp mig! Vad ska jag göra? Och om jag skulle berätta för honom vad jag vet, vad ska jag säga? HJÄLP! L

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
02.05.2014
Hej L!
Jaiks! Det här var inte lätt. Och nu måste du vara medveten om att vi inte kan säga något annat än våra personliga funderingar, åsikter och erfarenheter här. För här finns nog inget rätt svar. Det finns det nog aldrig när det gäller otrohet och ska-jag-berätta-problem. Framförallt vet man aldrig vilka konsekvenserna blir. Ingen har någon kristallkula och det finns ingen garanti när det gäller kärlek eller mänskliga relationer.
Vi ska börja lite konstigt med att fråga vad du skulle göra om det handlade om en kompis som kommit på sin kille med sådant snack och som ber dig om råd. Antagligen skulle ditt råd stämma rätt bra in på din egen övertygelse om rätt och fel. Skulle du rådge henne att berätta för sin pojkvän att hon kommit på honom, så borde du nog berätta för din - och tvärtom. Sedan beror det kanske också nu på vad du själv anser är att gå över gränsen för otrohet och svek. Känner du att han svikit dig? Eller håller han sig på rätt sida av din personliga gräns? Hur långt skulle du gå om rollerna var ombytta? Har han varit otrogen - eller flirtar han bara?  Skulle du ändå klara av att leva med honom, vara gosig med honom osv om du inte längre litar på honom? Vad händer om du håller tyst om din upptäckt? Varför - tycker du - var det fel att snoka och spelar det roll i sammanhanget? Finns det andra sätt som du kan få fram samma info på? Vad gör du och känner du om han menar allvar med den där andra tjejen?
Minns också här nu att hittills har vi inte talat om att göra slut på förhållandet, utan bara om att berätta för honom att du upptäckt att han har något med en tjej på sidan om. Sedan måste både du själv och ni tillsammans fundera på hur ni ska reagera på det. Vill ni båda fortsätta förhållandet? Det kan knappast bli likadant som förut, men går det att rädda, att förändra till något som ni båda kan vara lyckliga och tillfreds i? Se, ofta är otrohet bara ett symptom på ett förhållande som inte mår bra, inte själva orsaken. Otrohet kommer sällan som en blixt från klar himmel, sällan "drabbas" någon av förälskelse för någon annan så där bara om man redan är nöjd, lycklig och tillfreds i sitt eget förhållande. Ibland är otroheten dödsstöten för ett redan dåligt förhålllande (kan dock ha upplevts som dåligt bara från den enas sida) men ibland blir det en nystart på förhållandet. Ibland behövs kriser för att man ska inse vad man har och vad man kan förlora. Visst kan folk vara flirtiga av sig, uppmärksamhetstörstiga eller spänninslystna och visst kan folk töja en smula på gränserna - och alla har som sagt inte samma gränser. Kanske han själv ännu tycker att han inte gjort något förbjudet (det finns de med väldigt fria gränser). Men man är nog inte otrogen i misstag, saker och ting "händer" nog bara inte. Det har, enligt oss, använts som en undanflykt och ursäkt alltför många gånger, men inte ens som störtförälskad blir man dum i huvudet och tappar all självkontroll. Man vet nog vad man gör och ofta är varje ord och handling noga avvägd.
Så tyvärr måste vi säga att det är du själv som måste besluta om du ska berätta för honom eller inte. Personligen tror vi kanske att det skulle vara svårt att fortsätta förhållandet som om inget hänt och låtsas som ingenting, just med tanke på tilliten och förtroendet. Misstänksamhet och svartsjuka kan fräta sönder mycket och även om det känns obehagligt kanske man ofta mår bättre av att möta sina monster face to face. Igen, bara vår personliga åsikt.Men innan du gör något, tycker vi i alla fall att du borde ta en stund för att läsa igenom allt vi skrivit om både Parförhållandet och Göra slut, speciellt avsnitten om Tillit och förtroende och svartsjuka. Försök att stänga av känslorna och se på din situation och ert förhållande utifrån. Förhåppningsvis får du nya insikter och är klokare om er innan du tar det avgörande beslutet.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna