Behöver hjälp
11.10.2016
Hejj,,det så att jag å en kille har haft något på g i början av sommar men så gjorde han slut å sen dess har jag bara mer å mer tappar känslorna för honom och till slut så glömde jag honom jag såg honom i korridorerna varje dag men jag brydde mig inte direkt men en gång så stannade han mig å så pratade vi en stund bara...och det har varit mycket att vi har kollat på varann i korridorerna men inget mer ibland så kunde vi ha skickat åt varann hejj vad gör du osv..men det brukar kännas stelt men så idag..vi brukar ha en timme i veckan tsm för vi har samna religion så skulle vi till en plats idag då och så satt vi i en ring å det vara bara två personer mellan oss nu kommer problemet vi kollad på varann alltså hela den timmen å vi log åt varann hela tiden det kändes som att det bara var han och jag i det rummet jag mådde så bra det var liksom en känsla i mig som väcktes senare då vi skulle hem så såg jag att hans ryggsäck var på min ryggsäck å att hans skor var på mina skor jag vet det är så små saker men det bara pirrade till för mig ja en till sak var att vi prata om sommaren den timmen också då kollade vi på varann med detsamma,,,så då jag och min vän gick hem så sa hon " vad var det med dig där inne" så frågade jag " hurså" så sa hon " du var jättee röd i ansiktet då du pratade med honom å ja märkte att ni kollade på varann" jag vet jag borde säga åt honom men jag e så feg det har alltid varit jag som tar första steget och jag orkar inte med det ,,,jag vill inte tycka om honom för jag vet vad som kommer hända...tack för svaret Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2016
Hej.
Det är inte så lätt att veta vad man själv känner alla gånger. Jag förstår precis känslan du beskriver av hur glad du blev då hans väska låg ovanpå din och hans skor ovanpå dina skor. Precis som du skriver är det småsaker, men de känns ändå som små tecken
På basen av hur glad du blev över de små grejerna så skulle jag ju dra slutsatsen att du nog är intresserad av honom, vilket du ju skriver att du inte vill vara. Men kanske det inte behöver vara en negativ sak fast du är förtjust i honom. Det innebär ju inte att du omedelbart behöver göra någonting åt saken även om du skulle märka att du är kär i honom? Kanske du bara kan tycka om honom på avstånd ett tag, tills du har fattat ett beslut om hur du vill göra?
Mycket handlar ju om varför han gjorde slut till att börja med? Men det är ju ganska vanligt att unga personer är tillsammans och sen gör slut och blir tillsammans igen efter ett tag - just därför att det kan vara svårt att veta vad man själv känner, och för att man kanske låter sig själv påverkas för mycket av vad kompisarna tycker och säger.
Jag tycker att du skall ta det lite lugnt och försöka avvakta lite tills du vet vad du själv vill. Då får du ju börja känna efter och försöka ta reda på var du har honom, och om han kanske kunde vara intresserad av att starta upp någonting igen. Sist och slutligen har det väl inte så stor betydelse vem det är som tar det första steget? Han kanske är mest rädd att göra bort sig och det är därför han låter dig ta första steget, för att han inte skall göra bort sig om det skulle visa sig att du inte alls är intresserad.
Tonåren är ju en väldigt jobbig tid också på det sättet. Det är så mycket som händer och så mycket som står på spel. Så många situationer där man kan göra bort sig framför andra. Men man gör nog bäst i att inte tänka så mycket på det. Försök känna efter i lugn och ro - och sen gör du slag i saken.
Lycka till!
Kram
Tessi