besatt?
21.10.2013
Behöver lite hjälp, av kanske nån som varit likadann...
Jag och min nuvarande pojkvän bråkar jääätte mycket, alldeles för mycket. Vad vi än gör känns det inte som det blir nå bättre.
Dethär beror mycket på mej själv. I mitt förra förhållande blev jag väldigt fäst vid min dåvarande kille utan att jag märkte det, han dumppade mej och jag hade ett 1-års helvete, hade blivit så sårad. Mitt lilla problem är att jag gör mina killar till mitt allt, det är det jag lever för tillsist tror jag. Det gör väl att jag lätt blir sårad och besviken osv osv.
Skulle vilja veta vad jag ska göra för att liksom glida lite lite isär från min pojkvän, så jag inte ska ställa till med massa onödiga bråk. Kan lägga till att i mitt förra förhållande idrottade jag väldigt mycket, och hade mycket tid för mig själv, endå blir jag så besatt av mina pojkvänner... vill inte bli sådär djupt sårad igen. Så snälla hjälp!

Ungdomsinformatören André svarar
23.10.2013
Hej på dig!
Det finns några saker som gör att man reagerar i din fråga.
För det första; ädelt av dig att inte skylla i från dig. Man kan absolut vara orsaken till gräl själv. Då måste ni ju förstås fundera på vad orsaken till grälen är. Kan den enkla orsaken vara att du kräver för mycket av honom. Vill du spendera för mycket tid med din kille (då du säger att du är "beroende" av honom). Eller beror grälen på annat? Om så är fallet borde ni kanske tänka över om ni är rätt för varandra. Ni är ju tillsammans för att ni tycker om varandra och trivs i varandras sällskap, eller hur?
För det andra; Är ni tillsammans på grund av rädslan att släppa taget, eller finns det något mellan er? Spinner vidare på det jag just skrev. Alltså, du känner dig beroende av honom men ni verkar inte komma särskilt bra överens. Ibland är orsaken till ett långt och utdraget förhållande att man inte vågar släppa taget. Man har blivit vana och bekväma med att ha varandra, trots att de rätta känslorna inte finns där. Jag säger inte att ni ska göra slut! Dock tycker jag att ni/du kan fundera på vad som håller er samman. OM det endast är rädslan att vara ensam, kan man ju fråga sig om det är den rätta orsaken.
Om du tycker jag har missförstått dig helt med ovanstående text kanske den här delen är ett bättre alternativ i dina ögon. Du säger att du rädd för att bli sårad. Betyder det att du är rädd för att han ska lämna dig? Betyder det att du egentligen inte skulle vilja känna så starkt som du gör för honom eftersom du då blir så ledsen om han lämnar dig? Kan väl säga att den rädslan har väl alla som är i ett förhållande med någon som det tycker väldigt mycket om. De flesta som är i ett förhållande som det trivs räds ju att det ska ta slut, eftersom de älskar den andra personen.
Kan delvis också förstå vad du menar med att komma loss lite från din pojkvän. I varje förhållande behöver man förstås någon sorts tid för sig själv. Både du och din kille mår säkert bra av det ibland. Det viktiga är kanske att bestämma sig för att man måste låta varandra vara ibland och hitta på saker med sina kompisar eller liknande. Du skrev att du idrottade förut. Försök hitta någon hobby som är tidsbestämd. Då har du heller inte lika stor valmöjlighet utan faktiskt något som kommer emot några gånger i veckan. Då kanske det också är enklare att hålla ett litet avstånd till varandra.
Ha det bra!
Ungdomsinformatören André