beslutsångest
08.11.2014
Hej!! jag är en tjej som har ett problem.
en kille i min skola har tyckt om mig i typ 1 år och jag har varit med honom alltså haft typ på `G´... men det har hänt varje gång vi är på en fest eller något så börjar han tycka om mig.och jag tycker också om honom men sen efter en tid så ändras det att jag inte tycker ändå om honom... detta har upprepat 4 gånger..men sen när han har sagt att han inte tycker om mig så börjar jag tycka om honom. jag vet inte varför men det bara händer sådär jag ork inte mera, jag vet inte vad jag vill och inte vad jag tycker så helt enkelt har jag beslutsångest. vad tycker ni jag ska göra? jag vill verkligen veta om jag gör rätt om jag säjer att jag tycker om honom.men också vill jag säja att jag inte tycker om honom. snälla hjälp mig!!
h. L

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.11.2014
Hej h.L!
Okej, så det är faktiskt rätt vanligt inom kärlekslivet att man har beslutsångest. Eller kanske det är lite fel ord, kanske är det så enkelt att känslorna ibland förändras enligt vad som händer. Ta nu tex att du ser honom på en fest, och så blir du glad av det och dina känslor blir lite varmare igen. Men så säger han att han inte tycker om dig, och då reagerar du på det, anpassar dig enligt den nyheten. Då kanske du känner dig avvisad och värdelös och blir ledsen, vilket kan resultera i att du inte tycker om honom just då heller, eftersom han sårade dig.
Det är sällan man är riktigt svart eller vit, on eller off, ja eller nej när det gäller kärlek. Visst tycker vi lite allmänt (tex från romantiska filmer) att det verkar som att riktigt kärlek liksom borde visa sig på ett ögonblick och vara superstark och ta en med storm om den nu är "äkta". Men de allra flesta kärlekar och kärleksförhållanden är inte alls så självklara. Ett vanligt förhållande kan gå rätt mycket upp och ner, och känslorna kan åka berg-och-dalbana. Det finns till och med hormoner i hjärnan när man är kär som gör så att man tex ena sekunden kan vara superlycklig och sväva på rosa moln och i nästa så är man heldeppad och olycklig. De här hormonerna bidrar också till att man lätt övertolkar och överreagerar när man är kär, så att tex en endaste blick kan ge reaktionen "näää, han haaatar mig" eller "ååå han ser på mig, då måste han ju vara intresserad av mig <3" Så därför blir det lätt till ett till-och-från-upp-och-ner-och-hit-och-dit-förhållande.
Men dessvärre så brukar inte alltid sådana förhållanden lugna ner sig och hålla i längden. Oddsen är inte riktigt bra om ett par tex gör slut - blir ihop - gör slut - blir ihop så där fram och tillbaka hela tiden. Chansen att de ska hållas ihop är liten. Men visst finns det en chans, om man verkligen lugnar ner sig och anstränger sig för att hålla ihop. Att man inte för minsta lilla hatar och strider och gör slut/slutar träffas, utan orkar kämpa för förhållandet. Det finns inte ett endaste ett perfekt förhållande, alla kräver de jobb. Men om just det här förhållandet är värt jobbet, ja det kan bara ni svara på. Vi gissar att du liksom har ett val att göra nu. Antingen så anstränger du dig för att verkligen få det här att bli till ett ordentligt förhållande, på allvar, eller så ger du upp och går vidare. Se, en av "nackdelarna" med att hålla på med den här killen fram och tillbaka och fram igen är att han har all din uppmärksamhet. kanske finns det någon annan i din närhet redan nu som det skulle vara mindre backar i bergochdalbanan med?
Hoppas det går bra med dig hursomhelst :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott