Besvarade känslor eller inte?
26.10.2014
Hej... jag har aldrig bett om hjälp på någon sådan här sida förr, och hade aldrig trott jag skulle göra det. Men här är jag iaf.
Jag har varit förälskad i en man i nästan ett år nu, men han är lite på 6 år äldre än mig. Vi är nära vänner och så, men och för kanske 5 månader så var han hos mig och hälsade på, och vi satt och talade och så... Kommer inte ihåg hur det hände, men plötsligt var våra ansikten väldigt nära varandras, och vi kysstes som kortast. Jag erkände att jag hade känslor för honom, men han gjorde det klart att han inte såg på mig på det sättet... Nånting i mig sprack då, men jag tänkte inte så mycket på det då, sköt undan det.
Vi fortsatte umgås som vanligt, men jag blev mer och mer förälskad i honom. En gång då vi träffades sedan bara hände det, vi kysstes igen. Vi ses nästan varje vecka, och om vi kan ses "privat" så sitter vi nästan alltid och kysser varandra åtminstone en stund.
Jag har försökt vara realistisk, och jag känner till att omdömet går uppåt skogen när man är kär, men varje gång jag försökt fundera igenom det har jag kommit till samma slutsats: Jag är oåterkalleligt förälskad i honom.
Vi träffades senast för två dagar sen, och då talade han om en hel del saker.
Det bör nämnas här att från början så var han den person jag kunde tala om vad som helst med, den jag kunde vända mig till om jag bara behövde tala med någon.
I fredags (för två dar sen alltså) sa han att han inte hade något emot att vi kysstes o så, men han var rädd för att det skulle gå längre, att det att han ursprungligen varit ett stöd för mig skulle försvinna i bakgrunden.
När vi satt i bil på väg till det ställe där mina föräldrar skulle hämta mig talade han om att han försöker att inte fatta beslut som han kan ångra, och om att samhället accepterar äldre flickor med yngre pojkar, men inte tvärt om. Samt att han var rädd för att förlora de få vänner han har.
Jag har tänkt på det här hela helgen, och mitt skolarbete har nog fått lida lite av det. Men jag lyckas inte koncentrera mig på något; varje gång jag börjar komma in i något, så kommer jag ihåg vad han sa.
Vad menar han? Finns det något mer än vänskap bakom kyssarna? Är han rädd att samhället inte skulle acceptera oss som ett par? ... Eller är det bara jag som är så förbannat förälskad att jag vill hoppas och därför överanalyserar saker?
Jag har ingen jag kan tala med det här om, och jag klarar inte av alla känslor längre. Tack på förhand för svar. Nordanvind

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.10.2014
Hejsan,
Det är inte lätt att vara kär, men så underbart ljuvligt och härligt så man vill ju inte vara utan det heller <3
Ni verkar ha en bra relation mellan er du och killen. Som jag ser det så verkar dina känslor nog vara besvarade. Han vet bara inte om han ska våga ta språnget fullt ut. Vi har ju skrivit xxx antal gånger om att man är på olika nivå i livet om det är för stor åldersskillnad då den ena är i tonåren. Du vet nog säkert att man som xx åring inte kan vara på samma nivå som en xx åring. Det är inte meningen heller att man ska gå miste om sina ungdomsår genom att måsta bli vuxen för snabbt. Man har rätt att få ha sin tid av spännande pirr och ”första gången” upplevelser. Han som xx år har antagligen hunnit med lite av varje, medan du som xx åring inte ska behöva ”hoppa över” flera år för att komma ikapp.
Största risken med att ni skulle bli ett par ser jag att skulle vara den att du kanske skulle gå miste om en del kul och spännande pirr som hör till i tonåren. Du skulle kanske tvingas bli mera vuxen och balanserad och gilla lugna hemma kvällar (kan vara att jag har fel) fast du hellre skulle vara ute med kompisarna och göra stan osäker ;) En kille som är så pass många år äldre har högst trolig redan gjort allt det där ”roivase” på stan, han är färdig med det och vill heller ta det lugnt, eller så kanske han redan har fått en vana att gå på krogen dit ju du då inte slipper in. Men såklart kan det ju också hända att ni skulle komplettera varandra helt perfekt fast ni har en rätt stor ålderskillnad.
Vad gäller kompisarna så kan jag också förstå att han kan känna en viss fundersamhet. Om vi tänker oss att ni skulle umgås med dina vänner. Vad ska ha prata med killarna i din ålder om? De har fullt upp med mopotrimmas odyl medan han inte kört mopo på åtm 4 år. Eller om ni skulle umgås med hans kompisar, tjejerna där kanske skriver på sina gradun och likande, eller så kanske de planerar barn och inreder gemensamma lägenheter. Hur intressant skulle det vara för dig???
Jag är själv gift med en 9 år äldre man så egentligen borde jag väl inte säga så mycket. Men vi blev tillsammans då jag var över 20.
Däremot måste jag nog säga att jag inte riktigt håller med honom i hans resonemang angående vilket som är mera accepterat av samhället, yngre kvinna-äldre man eller äldre kvinna-yngre man. Visst kan man tycka att 6 år är mycket, åtm för dig just nu i livet. Men efter något år så kommer inte 6 år att ens märkas. Sen skulle nog jag säga att det är mycket vanligare att killen är äldre än att tjejen är det. Det kan hända att han skulle få höra att han jagar småtjejer ifall ni blir tillsammans, men jag är helt säker på att det inte skulle vara något jämför med om det var du som var äldre och han yngre. DÅ skulle du verkligen få höra att du är ”tant-sjuk” ;)
Om jag var du skulle jag inte rusa in i något utan låta tiden ha sin gång. Se vad som händer. Men helt klart gillar han dig. Han måste kanske få tid att vänja sig vid att vara tillsammans med en yngre tjej. Men ifall att han väljer annorlunda så måste du acceptera det också, Han känner säkert att han som den äldre av er borde vara den som står för förnuftet. Sen om det inte blir ni just nu så finns det ju inget som säger att det skulle vara kört för resten av livet, det kan bra hända att ni hittar tillbaka till varandra igen efter något år och då är ju förutsättningarna helt andra. Ta vara på er vänskap och se tiden an vart vägarna bär <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna