Beter mig konstigt när jag blir kär
20.01.2015
Hej!
En sak jag blir lite irriterad (och förvirrad) på mig själv för är då jag blir kär.
Brukar annars vara den pratsamma och sociala typen men när jag blir kär så blir jag tyst och mera eftertänksam (och flyter iväg lätt i dagdrömmar, jätteirriterande!!!)
Är detta vanligt? (att man inte riktigt är sig själv..)
Men oftast har jag varit modig nog att våga ta kontakt med killen på facebook men törs inte tala med honom irl.
En kille jag gillar just nu så beter jag mig lite konstigt (i mitt tycke). Jag brukar annars vara öppen och se människor i ögonen och tala med dem men så fort jag kommer i närheten av killen så törs jag inte titta på honom och "vänder taggarna utåt" på nåt sätt (fattar inte varför, lite onödigt på nåt sätt). Törs inte se honom i ögonen och inte heller tala med honom. Men så fort han är på längre avstånd så smygtittar jag på honom (svårt att låta bli ;))
Tror att han kan vara lite intresserad av mig på nåt sätt (vi har haft ögonkontakt ofta å spanar lite på varann. Men jag törs inte se honom en längre stund i ögonen än 1-2 sekunder, är skiträdd för att "avslöja mig" eller att det ska hända nåt konstigt eller att andra fattar vad som är på gång...och när vi skulle stretcha varandra på en lektion så kom han fram till mig (säkert också pga att andra hade redan parat sig å det blev vi) å så ja...det kändes bara helt awkward att röra vid honom på det sättet och hela dendär juttun. Efteråt låtsades vi båda som om inget har hänt.
Och när jag har chattat lite på fb så känns det som om han skulle vara lite intresserad på nåt sätt men vågar inte ta initiativ och ställa frågor (blir själv lite som en frågemaskin ibland xD till en viss gräns).
Och i skolan så brukar han sitta på ett annat ställe men sitter nu helt plötsligt "på mitt revir" eftersom en del av has kompisgäng brukar sitta annanstans och mitt där nära han sitter nu med en del av hans kompisar. Skulle vilja ha lite facit så jag skulle få veta lite på förhand om det är nåt att satsa på eller inte)
Men det märkliga är att jag på nåt sätt "sluter mig själv" när jag är med honom o vågar inte se i ögonen å beter mig lite konstigt...(och inuti brinner jag fastän jag kanske håller lite avstånd på nåt sätt)
Å fastän han inte är i närheten då jag är med mina kompisar beter jag mig lite mysko och är ovanligt tyst och fundersam...
Är nog inte riktigt mig själv nu...
Är jag kär då jag beter mig såhär mysko? Och varför hållar jag på sådär å blir lite "småkylig", i rädsla om att visa för myki vad jag tycker? (fast sättet som jag ser på honom avslöjar mig säkert...)
Och hur ska jag göra för att inte glida iväg i mina tankar (om killen förstås) när jag är med mina kompisar? Och inte vara sådär små-distraherad?
Bör tilläggas att ingen av mina kompisar vet om att jag gillar honom å känner inte honom så bra...
Å jag skulle gärna skriva med honom mera på facebook men det verkar ha låst sig lite o jag har ingen aning hur jag ska våga göra det efter det som hände förra veckan o hela juttun...
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.01.2015
Hej på dig!
Tack för din fråga! Jag vill börja med att skriva att du kan vara heeeeeeeeeeeeelt lugn. När man är kär så har man mycket endorfiner i kroppen och allt känns spännande och pirrigt och då kan man bete sig annorlunda. Det du beskriver att du blir tyst och lite avvisande kan vara ett tecken på att du är intresserad men blir nervös inför honom och då gör du tvärtemot vad du egentligen vill göra. När man är intresserad av någon så blir man ju oftast nervös av att prata med denne och man kan ha svårt att hitta orden, prata snabbt eller skratta åt saker som inte är roliga men situationen och nervositeten gör att man skrattar. Sen kan du också fundera på om du blivit sårad förr och därför har svårt att släppa någon nära. Ibland kan man ha svårt att lita på personer oavsett hur trevliga och snälla de är om man har blivit sårad. Det är viktigt att man bearbetar det och pratar med någon för att kunna gå vidare.
Ibland kan det vara svårt att tyda känslor och ibland kan man misstolka olika tecken från människor. Du skriver att du har pratat med honom via facebook och det är ju jättebra men kan ju kännas lite jobbigt att vara den som alltid frågar och inte får nå frågor tillbaka. Det jag skulle råda dig är att du skulle våga ta kontakt med honom IRL. Hur jobbigt det än känns före så känns det bättre efteråt, då har du ju iaf vågat. Och det är ju nog så att om man inte vågar så kan man ju inte vinna heller. Jag tror ju att killen skulle uppskatta att du visar intresse och att du är modig som vågar ta initiativ. Du skriver att du tror att han kan vara intresserad men att han inte vågar ta kontakt, det kan bero på att du verkar avvisande men på samma gång så verkar du intresserad av honom. Det kan verka förrvirrande och han vet inte hur han skall bete sig. Jag tycker att du skall våga ta steget och prata med honom, du kan tänka att vad är det värsta som kan hända? Och oftast så kommer man fram till att det inte är så farligt. Du kan också fundera ut vad du vill säga åt honom innan du går fram och pratar, på så sätt har du förberett dig lite och det kan kännas bättre. Kom ihåg att le, det ger ett intryck på att man är trygg och självsäker. A smile is the best make-up a girl can wear!
Om du vågar ta kontakt med honom så tror jag också att du blir mindre distraherad och inte tänker så många tankar. Men det är helt normalt att man tänker mycket på killen man är intresserad av och före man vet om det är ömsesidigt så är det ju också vanligt att man dagdrömmer sig bort. Det kan kännas skönt att få slippa verkligheten en stund och fundera hur det skulle vara om ni tex. skulle bli ihop. Sen så undrar jag varför inte dina kompisar får veta att du är kär i honom? Det kan vara bra att prata med sina kompisar eller någon som man har förtroende för. De flesta har ju också varit eller är kär och kan hjälpa dig, det är också tungt att inte kunna berätta att man är kär i någon åt sina kompisar som man står nära och är med dagligen. Att vara kär är inget man behöver skämmas för :) Händelsen som du beskrev kan jag förstå var jobbig, men ni var ju i samma situation och han kanske inte alls tyckte det var konstigt utan bara var glad att få vara nära dig. :)
Här kan du läsa mer om hur man flirtar och tips om hur man flirtar.
Här kan du läsa om: Är jag kär?
Här finns tips om vad man kan säga och göra för att ta kontakt med någon.
Ta hand om dej, tro på dig själv och njut av att vara kär!
Kram Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott