Blir inte kåt
18.02.2018
Hej! Har ett stort problem.. Jag har varit tillsammans med min kille i mer än 1 år och jag tror jag älskar honom. Jag känner inte lika för någon annan som jag gör för honom. Problemet är att han är en ganska kåt person medan jag har JÄTTE svårt för att bli kåt. Varför blir jag inte kåt på honom? Jag älskar ju honom. Jag har alltid varit osäker på allt som jag gör, tkr bland annat att nästan allt snusk är äcklit. Är jag inte mogen? Blir inte heller kåt på något annat. Jag har nog varit kåt förr men har så sjukt svårt att bli det och vill helst göra annat och undviker det oftast. Vill så gärna kunna vara kåt i honom. Ibland kan jag bara känna att jag är för lay för att ens försöka bli kåt på något. Vad ska jag göra? Flicka18

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2018
Hej,
Jag vill börja med att konstatera att det du känner är ganska vanligt. Tyvärr. Väldigt många unga tjejer känner precis som du. I alla de serier, filmer och sociala medier man följer med idag framstår det oftast som att alla människor borde springa omkring och vara småkåta hela tiden, vilket trots allt inte är fallet.
Sexuell lust är någonting som förändras mer eller mindre hela tiden. Den påverkas av allting vi gör. Om man är stressad, jobbar för mycket, är osäker på sin relation, äter för lite, har någon obalans i sina hormoner eller egentligen vilket litet problem som helst så kan det resultera i minskad sexlust. Det är en problem först när man själv tycker att man lider av det.
Om du befinner dig i en relation med en person som har en mycket starkare drift än du har själv så blir det antagligen extra tydligt. Det i sig kan leda till en stress - att man vet att den andra personen skulle önska sig mer sex men att man helt enkelt inte har lust. Alla former av stress är negativt för sexlusten. Det är ganska sällan man råkar träffa någon som skulle ha exakt samma sexualdrift som man har själv, bland annat därför att det är någonting som kan variera från en period till en annan.
Det jag funderar på är vad ni använder för sorts preventivmedel? Äter du p-piller? Ibland kan pillren påverka en på det sätt du beskriver, att lusten minskar. (det finns olika teorier om vad det beror på, och jag måste ärligt säga att jag inte vet vilken av teorierna som stämmer, kanske en blandning av många faktorer.) Du skriver också att du tycker att "nästan allt snusk är äckligt", och det i sig berättar en del. Kanske är sex och lust i största allmänhet någonting som du tycker att är lite skamligt? Många gånger kan dessa saker bottna i den uppfostran man har fått eller saker man har varit med om. Jag tycker att du skall fundera på vilka saker det är du upplever som äckliga - och vilka saker du är okej med. Sexuell lust är en otrolig drivkraft och energi - men det är inte heller någonting som man nödvändigtvis kan tvinga fram, och jag tycker inte att man skall tvinga sig själv att ha sex i ett förhållande om man helt enkelt inte har lust med det. Då är resultatet i värsta fall att man känner sig ännu mer misslyckad och smutsig än tidigare eftersom man måste "låtsas".
Jag tycker att du skall ge dig själv lite tid. Fundera över de saker du tycker om. Vilken sorts fysisk kontakt tycker du om. Hur skulle ert sexliv se ut om du själv fick bestämma? I en perfekt värld, hur ofta skulle du vilja ha sex och vilka saker tänder du på? Jag tycker att du skall ge dig själv tid att fantisera om det perfekta sexet. Bli inte rädd om du fantiserar om någon annan än din pojkvän - eller om ni i fantasierna gör saker som du inte skulle vilja göra i verkligheten. Det fantastiska med fantasier är att man då får göra precis som man vill. Om du känner att du vill diskutera denna sak med någon face to face så finns det på din hemort en sexualrådgivare som du kan kontakta och boka tid till. Henne får du kontakt med t.ex. via preventivrådgivningen.
Kvinnlig sexuell olust är ett väldigt omfattande ämne, och man kunde skriva en bok om det. Jag hoppas att du har fått åtminstone något tips genom mitt svar. Det viktigaste du kan göra nu är nog att inte ha så höga förväntningar på dig själv. Bara för att du inte har lust just nu betyder inte att den aldrig kommer att komma tillbaka. Skriv in pånytt om det är någonting du funderar på <3
Kram
Tessi