Blödningar ppiller
04.06.2025
Hej! Jag äter ppiller och nu senaste gången när jag hade 4 dagars uppehåll och efter det så blödde jag jättemycket i nästan en vecka. Och efter det slutade så har det igen kommit lite blod. Vad kan det bero på? I slutet av november så glömde jag ett ppiller men jag började direkt på en ny karta och skippade uppehållet och min startdag av pillren blev en annan på grund av det. Så kan blödningen bero på att min kropp inte ännu är van vid att jag har bytt startdag? Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
10.06.2025
Hej,
Det är svårt att säga vad mellanblödningen kan bero på, men det är viktigt att veta att mellanblödningar KAN förekomma. Jag tror inte att din november-flyttavdag påverkar nu längre, men några saker vill jag du funderar över.
1. Tar du dina piller regelbundet? Håll dig till tiderna, det är viktigt. Om det blir mycket hoppigt så kan man börja blöda av den orsaken.
2. Finns det en risk att du kunde ha en könssjukdom? Könssjukdomar smittar vid samlag/sex. Du kan beställa hem gratis test för testning, om du känner dig osäker på om det kan vara så. Ett symptom på t.ex. klamydia kan vara just mellanblödningar.
3. Sen kan det vara så att det egentligen inte finns någon orsak till att du fått ett struligare blödningsmönster med dina p-piller. Ibland är det bara så att man behöver hitta ett annat piller med en annan hormonkombination eller en annan mängd hormoner. Mitt bästa tips är att kontakta dem som skrivit ut p-pillren till dig, för att diskutera detta. Men vänta först och se ifall strulet fortsätter - om inte så var det bara en engångsgrej.
Kram!