Borde jag vara orolig?
20.06.2017
Hej! Jag är 16 år och har på senaste tiden träffat en kille. Han är jättesnäll mot mig, rör vid mig och får mig att må bra. Problemet är att han behandlar inte mina kompisar speciellt bra alls. Han har kallat dem för fula saker via chatt (de har inte träffats). Jag vet att han skämtar och inte menar det han säger, men jag vill inte att han ska säga sådana saker.
Jag har även fått höra rykten om att han har varit besvärlig tidigare, men jag ville verkligen ge honom en chans för han är jättegullig mot mig. Sakerna som han har skrivit åt mina vänner låter inte alls som han, (eller hur han är när han är med mig). Mina vänner är väldigt skeptiska och jag förstår dem fullständigt. Borde jag vara orolig? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2017
Hej,
Lite tricky situation du befinner dig i. Dels skall man ju lita på sin egen magkänsla och fatta sina egna beslut, men ibland kan också ens kompisar se saker tydligare än man gör själv, och om ingen av ens kompisar tycker om ens partner så betyder det oftast att det är någonting som är lite off.
Kan du ta upp saken med honom? Berätta för honom att dina kompisar blev ledsna eller sårade av sakerna han skrev. Blir han då fundersam och ångerfull eller skrattar han bort det? Om han tycker om dig så måste han ju respektera att dina vänner är väldigt viktiga för dig och då borde det vara viktigt för honom också att de accepterar honom som din pojkvän.
Eftersom alla människor har bagage, och det alltid finns åtminstone två versioner av varje historia så behöver du ju inte tro helt blint på alla saker du hör om hans tidigare förhållanden. Det kan ju hända att han inte var så intresserad av just den tjejen, men att han är intresserad av dig - och därför behöver det ju inte betyda att han automatiskt skulle behandla er likadant. Men var ändå uppmärksam på de saker du hör, små delar av sanning finns det säkert i åtminstone vissa av ryktena. Men det är ju du själv som bestämmer hur stort värde du fäster vid det du hör.
Jag tycker att du skall försöka tala både med honom och med dina vänner. Du kan ju berätta för dem precis hur det är, att du själv känner dig lite obekväm med det han gjorde mot dem - men att du skall försöka ta reda på hur det egentligen ligger till och vad du känner för honom eftersom alla människor kan göra bort sig och kanske ändå förtjänar en andra chans. Men om han verkligen bryr sig om dig så kommer han att försöka gottgöra dina vänner på något sätt. Om han fortsätter att vara otrevlig mot dem så kanske han inte är killen för dig. Man behöver sina vänner.
Mycket för dig att tänka på. Ta det lugnt så visar det nog sig.
Kram
Tessi