:c
29.05.2014
Hej! Det är såhär att jag gillar en tjej jätte mycket, och hon gillar också mig och vi är båda kära i varandra. Det finns bara ett problem, jag är så jätte blyg och det är det jävligaste som finns :( Varje gång som jag är med henne vet jag inte vad jag ska säga... några tips/förslag på vad jag kan göra? -
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.06.2014
Hej du!
Nu har du fått vänta en stund på svar, vi har så jättemycket här just nu. Hoppas du orkat!!
Men ååååh vad härligt att ni båda har hittat varandra!!! Kärlek är ju en av de bästa känslorna i världen och ni båda har en fin tid framför er.
Och den här blygheten... Ditt problem är nog vanligare än du tror. Ja, det är faktiskt vanligt i alla åldrar. Vi känner liksom igen det vi också ännu... Det gör ingenting lättare för dig, men vi människor blir ofta blyga och osäkra i början när vi är med den där som får hjärtat att slå lite extra hårt. Det kan vara konstigt och frustrerande och bara DUMT, är det inte just då som vi vill vara så smarta och roliga och bara allmänt älskvärda som vi bara kan?! Men nej, då säger hjärnan stopp och så sitter vi där som några fån. Vi vet precis hur jobbigt det är.
Har du sett att månadens tema är Förälskelse? De sidorna lönar sig att läsa igenom och fundera på. Vi har dessutom vääldigt utförliga sidor skrivna om kärlek, ni är ganska många som undrar över det. På kärlekssidorna finns tips på hur man flirtar och de är JÄTTEBRA att komma ihåg också i början på ett förhållande. Läs dem här!!
Problemet med blyghet är ju att man helt enkelt fastnar i sitt eget huvud. Det känns som om man absolut inte har något att säga och då tänker man också på det som om det var sant. Om det enda som rör sig i huvudet är "Jag kommer inte på något att säga!!!!" så nej, då kommer man garanterat inte att hitta något att prata om. Så den allra bästa idén är att gardera sig lite på förhand, alltså att liksom planera i huvudet vad du ska säga så att samtalsämnena inte tar slut. Fundera ut något som du vill fråga henne om. Frågor är tacksamma på det sättet, de flesta människor tycker om att prata om sig själva. Det kan vara precis vad som helst, från favoritfilm till familjen till kompisar till... Bara fantasin sätter gränser. Det bästa som skulle hända är ju att också din fantasi kommer igång när hon börjar prata om sig själv, ni hittar gemensamma intressen och helt plötsligt sitter du där och pratar med henne som om du aldrig gjort annat. Vi lovar!!
Den här blygheten beror ju bara på hjärnspöken. Allt sitter i ditt eget huvud. De här ångestmonstren ska du försöka döda. Så när du väl har inlett ett samtal med tjejen, prata på bara innan du trasslar in dig i tankar och får tunghäfta igen. Tänk inte så mycket på vad du säger, bara SÄG. Kom ihåg att din flicka tycker om dig som du är och FÖR ATT du är som du är, hon tycker säkert bara att det är charmigt det du säger. Så prata på bara, och oroa dig inte. När ni lärt känna varandra ännu bättre brukar det börja komma helt naturligt. Ni lär känna varandras gränser, vet vad ni ska säga för att få den andra att skratta osv. Du har en så härlig tid framför dig, vi skulle så gärna vilja att du fick njuta av den istället för att fastna i oro!! <3
Annars, nästa månads tema är självkänsla och självförtroende. Det kan hända att du skulle vinna på att träna upp din självkänsla lite grann, just eftersom blyghet också kan kopplas till självkänsla. Läs våra tips om hur man får bättre självkänsla här.
Ta hand om dig-kraaaaam <3
från sommarjobbare & storasyster Angelica och ungdomsinformatören Sanna