Cruch
14.11.2023
Hej! Jag har ett problem. Jag var på ett läger för ca 1 vecka sedan. Där fanns det en kille jag började tycka om. Mitt problem är att han bor långt ner i Finland medans jag bor i mellersta Österbotten. Vad ska jag göra? Kan liksom inte sluta tänka på honom. Har ni tips? Människamedmycketenergi
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.11.2023
Hej!
Vad roligt att du träffat en kille som du gillar. Låter som att det var ett spännande och roligt läger. Dock är det ju lite synd att ni bor så långt ifrån varandra. Det positiva är ju att ni trots det kan hålla kontakt via telefon och sociala medier och på så vis lära känna varandra ordentligt på insidan.
Eftersom du inte kan sluta tänka på honom tror jag att det är bäst att du tar en chans och försöker få kontakt med honom. Har du honom på t.ex. snapchat eller någon annan social media där ni kan skicka med varandra? Om inte så tycker jag att du gärna kan adda honom så att ni kan börja chatta. Det är såklart jobbigt att ni har ett så stort avstånd mellan er men om ni fokuserar på att lära känna varandra bättre kan det hända att ni till sist blir på pass bekväma att ni kanske kan åka och hälsa på varandra med jämna mellanrum. Ni kan även tala videosamtal till en början för öva er att tala med varandra ansikte mot ansikte.
Långdistansförhållanden kan som sagt vara knepiga men det finns många par som fått det att fungera trots allt. Ni måste helt enkelt hitta ett sätt att kommunicera på som passar er bäst. Börja med att kontakta honom via telefonen och fokusera på att lära känna honom på insidan. Om du inte vet hur du ska starta en konversation kan du t.ex. börja med att fråga honom vad han tyckte om lägret och prata lite om dina egna tankar och känslor kring er gemensamma tid där. Fråga honom vad som var roligt och vad som inte var roligt och berätta även vad du själv tyckte. Du kan också fråga ifall han funderar på att åka på något läger igen och då kanske ni kan komma överens om att ses nästa gång det ordnas ett.
Hoppas det här var till någon hjälp.
Kram,
Rosanna